Waarom hebben plantaardige cellen mitochondriën?

Dierlijke cellen hebben mitochondriën voor verbranding om zo energie te krijgen. Plantaardige cellen gebruiken toch zonlicht om door middel van fotosynthese in plastiden (chloroplasten) energie te krijgen? Waarom hebben ze dan mitochondriën?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
8.8K

Antwoorden (2)

Mitochondriën zijn de energie fabrieken van de cellen, dus ook bij de plantaardige. Het enige waar de fotosynthese voor dient binnen de plant is met behulp van CO2 en licht glucose en zuurstof maken. De glucose wordt vervolgens in de mitochondriën gebruikt als brandstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je bij de noodzaak voor energie een beetje kort door de bocht gaat. Je snapt kennelijk niet dat energie een stof is die in de cellen aanwezig is ATP (AdenosineTriFosfaat) of ADP (adenosineDiFosfaat). En elke levende cel heeft energie nodig om processen in de cel te sturen en uit te voeren. Jij denkt kennelijk bij energie te veel aan de beweging die dierlijke levende vormen vertonen. Maar IN de cel zijn veel processen gaande als onderhoud van het DNA, van andere celorganellen en vooral het afbreken en bouwen van bepaalde stoffen die zijn opgenomen, verwerken van afvalproducten, opname van buiten de cel, afgeven van stoffen de cel uit.... het kost allemaal energie en zonder die energie zou geen enkel proces gaan met de snelheid die we kennen.
Mitochondriën zorgen ervoor dat er ATP ontstaat, waarmee de cel en andere cel-organellen, de energie hebben om biochemische processen uit te voeren. Energie is lang niet altijd beweging zoals dieren die vertonen.
Ok?