Wat is groter een muilezel of een muildier?, en waarom komen ze niet in de natuur voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.9K

Het beste antwoord

Een muildier is een kruising tussen een vrouwtjespaard en een mannetjesezel.
Een muilezel is een kruising tussen een mannetjespaard en een vrouwtjesezel.
Aangezien het van de moeder afkomstige effect doorslaggevend is, zijn muilezels doorgaans kleiner dan muildieren. Dit verschil hangt wel af van de grootte van de ouders.

Paard en ezel kunnen onder bepaalde omstandigheden met elkaar paren. Deze kruisingen zijn soms doelbewust gefokt (muilezels zijn sterker en soberder dan paarden en hebben een groter uithoudingsvermogen). Soms zijn het "ongelukjes", ontstaan doordat hengst en merrie onbedoeld bij elkaar zijn gekomen en niet zo gauw een andere partner konden vinden. Daarom zal het in de vrije natuur niet gebeuren, maar het is niet zo dat het niet kán.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Simpel Muildier is doorgaans de grootste. Een muildier is namelijk een kruising tussen een paardenmerrie en een ezelshengst Een muilezel is het jong van een ezelin en een paardenhengst. De twee combinaties geven ieder een ander dier. De dieren zijn bijna altijd onvruchtbaar. Meestal worden er meer kenmerken geërfd van de moeder dan van de vader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn meer de zogenaamde maternale factoren denk ik, die muildieren groter laten zijn dan muilezels. De grootte van de merrie bepaalt de grootte van het muildier. Een paard heeft een grotere placenta en baarmoeder en dergelijke waardoor het embryo beter en langer doorgroeit in de baarmoeder. Vermoedelijk geeft de merrie ook meer melk.

Er kunnen nog wel meer dingen spelen. want de nakomelingen van tijgerinnen en leeuwen zijn werkelijk gigantisch. Dit komt doordat leeuwen een andere sociale structuur hebben dan tijgers. De leeuw wil zeer grote nakomelingen hebben, omdat de leeuwin vaak ook met andere leeuwen heeft gepaard en de leeuwin heeft een genoom dat die tendens wat onderdrukt. Paar je een tijgerin zonder die onderdrukking met een leeuw, dan krijg je de grote liger.