De tong bevat , net als andere slijmvlies omvatte weefsels geen melanine.
Daarom wordt hij niet bruin door zonlicht , echter wel door sigaretten etc en sommige soorten microbiologisch aanslag.
Door het gebrek aan deze beschermende kleurstof melanine , verbrandt de tong echter VEEL sneller dan de huid bij gelijke blootstelling aan UV licht.

Je tong droogt echter eerder uit dan je lief is en houd je hem dus beter in je mond
(of die van je geliefde)

Dus hij kan bruin worden maar dan is er heel wat anders aan de hand, het is een broedplaats voor micro-organismen bij uitstek standaard zitten er al 200-400 verschillende micro-organismen op, waarvan sommigen als ze zouden overheersen de tong bruin zouden doen kleuren maar teer uit rookartikelen is de tongbruiner bij uitstek.
Nog een goede reden om te stoppen met roken, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me niet dat dat kan, omdat een tong geen bruin pigment bevat, maar rood.
Wel kan hij verbranden in de zon.