In welk land/landen worden Pijnboompitten verbouwd/geoogst, en... hoe?

Deze misschien delicate maar wel oprechte vraag in het kader van mijn en natuurlijk ieders kennisvermeerdering, kwam bij mij spontaan op ná de verwijdering op GV van een aantal vragen gesteld door een lotgenoot.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
17.7K

Het beste antwoord

De pijnboompit is de pit van de parasolden, een soort pijnboom (den).
Het oogsten van pijnboompitten, die veilig zijn opgeborgen binnenin de 'dennenappel', en het drogen en pellen vormen een tijdrovende klus. Daardoor zijn de pitten meestal prijzig. Chinese pijnboompitten zijn vanwege de lagere arbeidskosten minder duur dan de pijnboompitten uit Spanje, Portugal of Italië.
De pitten komen vrij door de appels machinaal te schudden.
Pijnbomen geven vaak pas na 25 jaar de eerste vruchten. Ze kunnen dan ook wel honderden jaren oud worden. Het oogsten van de nootjes is zeer arbeidsintensief omdat de nootjes 1 voor 1 uit de appel gehaald worden. De pitten moeten na de oogst worden gedroogd. Dit gebeurt in de maanden april en mei. Ze worden in de zon gelegd waardoor ze op een natuurlijke manier kunnen drogen. Daarna worden de pitten machinaal van de schalen gescheiden en zijn ze klaar voor verwerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In welke landen precies pijnboompitten worden geoogst zou ik je niet kunnen vertellen. Wat ik wel weet:
Je hebt Europese en Chinese pijnboompitten. De Europese zijn lang en slank, de Chinese zijn kort en stomp. Dat weet ik sinds kort.
De Chinese pijnboompitten hebben soms een raar bijverschijnsel. Een tijd na het eten ervan verandert de smaakbeleving en krijgt al het eten een bittere nasmaak. Helaas heb ik dat rond de kerst aan den lijve mogen ondervinden. Werkelijk alles smaakte bitter en heeft een maand geduurd. Zoekende op het internet kwam ik een hoop informatie over dit verschijnsel en de oorzaak tegen.
Vandaar dat ik zeker weet dat er Chinese pijnboompitten bestaan.

Toegevoegd na 34 seconden:
Overdrijven is ook een vak: het heeft een week geduurd en dat was lang zat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Middenoosten vooral. Turkije, Syrië, Irak, Iran enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geoogst in landen als China, Italie.

Ze halen de pitten uit de denneappels van een speciaal soort Dennenboom, geheten de Parasolden (Pijnboom) die groeien in zuidelijke landen.