Hoe ervaren dieren pijn?

Een jongen uit mijn klas zegt dat dieren alleen lichamelijk reageren op pijn, niet geestelijk zoals mensen. Dit heeft hij van Descartes en nog wat andere filosofen. Mijn vraag is, wat is hier waar van? Zelf denk ik dat het onzin is. Weet iemand een goed tegenargument, of als het waar is, een duidelijk artikel waar dit in beschreven staat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Rieneke1
11 jaar geleden
denkt die knul ook nog steeds dat de aarde plat is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat de zon om de aarde draait?
Rieneke1
11 jaar geleden
dutchmuppet, kijk eens op www.pijnbijdieren.nl
daar vind je vast wel wat.
Rieneke1
11 jaar geleden
srry, de website bestaat helaas niet meer zie ik.
jammer, want het was erg informatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat het uitmaakt.
Als een dier bij pijn geestelijk niet, of anders, lijdt als een mens wat is dan het verschil ? Maakt dat het kwellen van een dier minder erg of zo ?

Het beste antwoord

Ik heb dit een keer uitgezocht voor het wikipedia-artikel over sportvissen, waar ik heb samengevat hoe de pijnbeleving bij dieren wordt beschouwd op een systematische en min of meer objectieve manier.

"Om pijn enigermate objectief vast te stellen bij dieren zijn een zevental criteria die vaak worden toegepast. Bij het vissen wordt aan al deze criteria voldaan[2]:
1 centraal zenuwstelsel,
2 aanleren van vermijding
3 het ontzien of beschermen van het getroffen lichaamsdeel of juist contact maken met het getroffen lichaamsdeel
4 fysiologische veranderingen (via adrenaline cortison en dergelijke)
5 een evenwicht tussen vermijding en bijvoorbeeld de hongerprikkel
6 opiaatreceptoren en verminderde respons op pijnprikkels bij het toedienen van verdovende middelen
7 hoge cognitieve vermogens en gevoeligheid."

Er wordt wel vaak nog onderscheid gemaakt tussen pijn en lijden, dat zit dan meer in de hogere cognitieve vermogens. Als een mens beseft dat een pijn uitzichtloos is dan is het lijden denk ik groter, dan als hij weet dat er aan de pijn weer een einde komt. Daar zitten dan waarschijnlijk wel verschillen tussen pijn bij dieren met een hogere vorm van bewustzijn en mensen, maar alle lichamelijke reacties van lagere orde komen precies overeen bij alle gewervelde dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je onderstaande link interessant zult vinden. dit gaat over de denkwijze van Descartes en andere ontwikkelingen op dit gebied.

http://www.oocities.org/athanasiafoundation/dierlijkepsyche.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als tegenargument zou ik zeggen laat hem eens naar een asiel o.i.d. gaan waar veel mishandelde dieren bij hun "liefhebbende" eigenaren zijn gehaald.
Of naar de opvangcentra voor gewezen circusberen e.d.

Ik heb zelf onlangs een zwerfkatje in huis gehaald, het beestje hebben we zwaar (mishandeld ) gewond aangetroffen.
Het diertje was geschopt en geslagen met een hard voorwerp.
Bij het minste of geringste (onverwacht ) geluid kruipt hij nu nog ineen.
Ook slaapt hij vaak zeer onrustig en als je hem stoort in zijn slaap door hem te aaien of vast te pakken dan wordt dit niet echt op prijs gesteld.

Bovenstaande ervaringen vertellen mij meer dan wat in menig boek staat geschreven.

Ps de heldhaftige dader is ( door zijn eigen verspreking ) bekend geworden en ondanks dat ons justitiele apparaat door wettelijke onmacht aan alle kanten heeft gefaald, heeft het toch verstrekkende gevolgen gehad in de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene.
En dat is slechts een understatement.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet kijken wat voor soort hersenen het dier heeft. Een hond heeft 3 hersenlagen, net als wij en zal dus zeker ook psychische gevolgen ondervinden van pijn. In de basis kun je echter aannemen dat dieren pijn zeker ervaren. Een dier zal er echter niet zo over nadenken en overwegen als een mens dat doet. Wel zal het dier keuzes maken, zoals het ontzien van een zeer lichaamsdeel.

Dieren kunnen ook bepaald ander gedrag gaan vertonen als iets hen pijn doet. Zo kunnen ze je aanvallen terwijl ze dit normaal niet zouden doen, puur omdat ze bang zijn dat jij het zere lichaamsdeel zult aanraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn hersenen die iets met pijn doen. Er op reageren en een situatie onthouden.
Daar is niets "geestelijks" aan.
Descartes heeft erg veel onzin verkondigd.
Reddie