Als de ouders allebei blond zijn, is de kans op een blond kindje dan groter dan als een van de ouders een andere kleur haar heeft?

Ik heb wel enige kennis van allelen, maar dit snap ik nog niet helemaal. Als je allebei blond bent dan weet je toch al zeker dat bij allebei het blonde allel aanwezig is, en dan heb je toch meer kans op een blond kind, of zie ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn man en ik hebben allebei echt heel donkerbruin haar, en twee van onze kinderen zijn echt heel blond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je haar/oog/huids kleur heeft alles te maken met genen. Dus ook die van je groot, en overgroot ouders!

Antwoorden (3)

Een mens kan alleen maar blond zijn als diegene 2 gelijke genen hebben. Als iemand één gen heeft voor blond haar en één gen voor bruin haar heeft deze persoon altijd bruin haar ( want bruin is dominant over blond) en daardoor komt het blonde gen nooit tot uiting tot het fenotype ( het uiterlijk) als twee mensen blond haar hebben (aa x aa) en samen een kind kunnen krijgen, hebben hun kinderen altijd blond haar, omdat er dan nergens een bruine haarkleur gen aanwezig is. Hebben de ouders allebei bruin haar met twee ongelikke genen, blond en bruin, (Aa x Aa) dan is er 75% procent kans op bruin haar en 25% op blond haar ( Aa, AA of aa) Een vader met blond haar en een moeder met bruin haar met twee gelijke genen(aa x AA)=ALTIJD BRUIN HAAR
Een vader met blond haar en moeder met bruin haar met twee ongelijke genen ( aa x Aa)= 50% kans op blond of bruin haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste zin klopt niet sorry il bedoelde: een mens kan alleen maar blond zijn als diegene 2 gelijke genen HEEFT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar kan ik de info vinden?
Ja uiteraard.

Er zijn namelijk verschillende combinaties mogelijk met genen/genotypen. En stel, het gen voor blond haar is een x en beide ouders hebben die x dan is er een grote kans dat het kind ook een x krijgt. Maar wanneer één ouder blond haar heeft en de ander bruin. En het bruine gen 'overheerst' het blonde gen. Het bruine gen heeft een O dan is het goed mogelijk dat het bruin wordt ipv. blond. En zo kan het met alle combinaties natuurlijk. Maar al heeft een van de ouders bruin haar dan kan het nog wel het gen voor blond haar bezitten. Dus wanneer beide ouders het gen voor blond haar bezitten en ook blond haar hebben is de kans vrij groot dat het kind ook blond haar krijgt!

Hier nog een site met een verdere toelichting:

http://plazilla.com/erfelijkheid-hoe-zit-dat-eigenlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het blonde genen heeft is de kans zeer grote dat hij/zij blond haar heeft.. Als een van de grootouders donker is vergroot dat de kans iets dat het donker haar krijgt maar blijft blond de grootste kans hebben!

Toegevoegd na 2 minuten:
Donker domineerd.. als het om ouders gaat, soms krijg je een mix