Waarom zijn de handpalmen bij in de anatomische houding voorwaarts gericht?

Waarom niet naar het lichaam toe bijvoorbeeld

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (2)

omdat men zo ook op een foto van anatomische houding de onderdelen van het hand kan bestuderen, en er op inzoomen. als de handen naar het lichaam zouden staan, dan kan een foto van anatomische houding niet gebruikt worden voor studie op het hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is omdat je dan de gewrichten, en de werking daarvan veel beter kunt zien. Natuurlijk maakt het in jouw voorbeeldplaatje niet veel uit, omdat er hier nauwelijks details over de hand worden gegeven, maar bij meer gedetailleerde foto's krijg je een veel beter beeld van de gewrichten.

Het voorbeeld hieronder is enigszins gebrekkig, maar kan misschien toch iets verklaren. Een gewricht is een soort scharnier. In dit plaatje krijg je een uitstekend beeld van het scharnier, en hoe het werkt. Stel je nu eens voor dat de foto van dit scharnier aan de andere kant was genomen. Dan zou je een veel minder goed beeld hebben gekregen hoe het scharnier werkt.