Wat is de rol van reducenten bij compostering en de afvalwaterzuivering?

Ik weet al dat reducenten organische stoffen omzetten tot anorganische stoffen. Maar tot welke anorganische stoffen zetten reducenten de organische stoffen om bij de compostering bijv. dat het iets toevoegd aan de compostering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (1)

De organische verbindingen die in compost worden afgebroken zijn veelal suikers en eiwitten. De suikers worden afgebroken tot simpelere verbindingen zoals water (H2O) en koolstofdioxide (CO2). Daarnaast worden er veel stikstofverbindingen gevormd uit eiwitten, DNA en bladgroen (chlorofyl). Deze stoffen worden door bacteriën afgebroken tot ammoniak (NH3), vervolgens tot ammonium (NH4), nitriet (NO2) en nitriet (NO3). Deze stofjes zijn voor planten van essentieel belang omdat zij samen met het stikstof in de lucht (N2) hun belangrijkste bron van stikstof zijn. Planten hebben, net als mensen en dieren, stikstof nodig om essentiële bouwstoffen zoals eiwitten en DNA te maken. Door grond dus te bemesten met compost lever je voor planten een grote voorraad stikstof die zij nodig hebben om te groeien.

In het kader van waterzuivering is het van belang om de voor de mens schadelijke stoffen als ammoniak en ammonium af te breken tot minder schadelijke verbindingen als nitraat en nitriet.