Zijn ogen ook organen?

Ik weet het niet meer. Wel van huid, hart, lever en nieren enzo maar ogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah cool wist ik niet maar ogen zijn toch zintuigen geen organen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou iets niet zowel een zintuig als een orgaan kunnen zijn?

Het beste antwoord

Het is inderdaad wat discutabel, omdat het essentiële gedeelte van het oog (netvlies, ganglia en oogzenuw) een integraal deel van de hersenen is (zonder de hersengebieden gevoelig voor kleur, verticale contrasten, beweging etcetera in de hersenen is het ook eigenlijk niets), maar ook gebruik maakt van andere weefseltypes (epitheel voor de lens en het hoornvlies en mesoderm voor de oogspieren, om als gespecialiseerd orgaan te functioneren. Een losse oogbol is eigenlijk niets waard, omdat de achterliggende gebieden niet functioneren en omdat de beweeglijkheid en de stabilisatie zijn verdwenen. Het is dus lastig te zeggen wat er precies bij het oog hoort.

Organen als het hart en de lever en nieren staan maar beperkt onder controle van het zenuwstelsel en kunnen daardoor betrekkelijk autonoom functioneren. Ze zijn alleen afhankelijk van het bloed voor de hormonale regulatie en de voeding.

Persoonlijk denk ik dat je zintuigen als uitgestulpte hersengedeelten moet opvatten en niet als zelfstandige organen. Je kunt alleen gedeeltes van de ondersteunende weefsels (hoornvlies, lens, gehoorbotjes) vervangen. Er worden wel wat pogingen gedaan om de zenuwcellen van de cochlea via elektrodes te prikkelen en daardoor mensen weer te laten horen. Ook daar heb je nog wel wat intacte neuronen voor nodig, en vervang je eigenlijk de gespecialiseerde haarcellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja ogen zijn ook organen

Toegevoegd na 38 seconden:
Een orgaan is namelijk een geheel van weefsels dat dient om een bepaalde functie te kunnen uitoefenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het menselijk oog is een waarnemingsorgaan (zintuig) dat gebruik maakt van licht om een beeld door te geven naar de hersenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ogen zijn organen, op mens en gezondheid vond ik dit:
Ons oog een complex orgaan:
We kunnen ermee van dichtbij en ver weg zien. We kunnen er kleuren en afstanden mee
waarnemen, en ze bieden ons een blik op de wereld. Onze ogen zijn dan ook een even
belangrijk als complex waarnemingszintuig, waarmee dan ook heel wat kan misgaan. Van
bijziendheid tot scheelzien en van katarakt tot (nacht) blindheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zijn ze.
"Een orgaan is een geheel van weefsels dat dient om een bepaalde functie te kunnen uitoefenen."