Is de droom een andere werkelijkheid of slechts een droom ?

M.a.w. heeft een droom niet dezelfde 'realiteitswaarde' als de realiteit die we kennen wanneer we niet slapen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
7.1K

Het beste antwoord

Terwijl Uw geest en lichaam goed uitrusten, belandt u in uw dromen in allerlei vreemde, ongelooflijke situaties. U speelt de hoofdrol in uw eigen toneelstuk: U zweeft en duikt als een arend, zwemt als een vis, springt van gebouwen af en trekt U niets aan van ruimte, tijd en zwaartekracht. U bent de held of de schurk, of allebei. U compenseert al uw echte of ingebeelde onvolkomenheden. In uw dromen mag u alles geloven, want in dit parallelle universum lijkt niets onmogelijk of absurd en is alles volkomen geloofwaardig.

Met het ouder worden groeit het besef dat het uw geest is die U niet alleen op al die ongelooflijke avonturen meeneemt, maar ook probeert U essentiële informatie te geven die U overdag hebt verloren of genegeerd. Het probleem is dat deze signalen vaak overgebracht worden in een soort pictogrammencode - het droomequivalent van een hiëroglief.

Dromen zijn vaak een bron van creatieve inspiratie gebleken. We dromen allemaal en kunnen in onze droom een magische vertelling weven, maar als we wakker worden, raken we heel snel de draad kwijt. Er lijkt iets geniaals voor nodig te zijn om van de vonk een vlam te maken: talloze wetenschappers, auteurs, misici en dichters hebben ontdekt dat dromen een bron van meesterwerken kunnen zijn.

Een droom kan bedrog zijn,maar heeft soms een bepaalde realiteitswaarde en kan inspiratie's opwekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je droomt over de dingen waar je overdag aan denkt. Dus als je de hele middag denkt aan een meisje, droom je over haar. En als je wel een een wilde fantasie hebt over haar, kun je dit ook dromen, en misschien een natte droom krijgen. Als je ergens bang voor bent kun je hier ook over dromen. Er zit dus wel een waarheid in je dromen, maar er gebeuren ook veel dingen die natuurlijk niet kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een normale droom is vaak levensecht en je twijfelt op dat moment niet aan de werkelijkheid. Pas wanneer je eenmaal wakker bent besef je dat het een droom was en kan je het relativeren.

Is de droom dan zinloos? Nee, het is echt in die werkelijkheid. Net zoals gevoelens in de werkelijkheid echt zijn. De droom is niet zinloos omdat hij iets weerspiegelt van je eigen proces.

In een droom kan je wakker worden (lucide dromen). Dan ben je nog onderhevig aan die werkelijkheid, maar je beseft wel dat het een droom was. Die droom werd door jou zelf bedacht en jij ligt in een andere werkelijkheid in een bed te slapen. Bij hogere vormen van luciditeit besef je dit wel en ben je minder onderhevig aan de droom, je ervaart steeds meer vrijheid om zelf te bepalen hoe je droom verloopt. Je neemt de controle terug over de droom.

Een ander soort dromen zijn de voorspellende dromen of dromen waarin je een boodschap krijgt. Deze dromen maak je niet zelf. Als je wakker wordt ben je nog onderhevig aan die werkelijkheid, je beseft wel dat het een droom was, maar je weet ook dat het een dromende ervaring was, die je niet komt vanuit je eigen proces. Veel mensen hebben hier een sceptische visie op. Je kunt namelijk niemand deelgenoot maken van je actieve droom. Hier moet je dus ervaringsdeskundige voor zijn. De impact van zulke ervaringen is groot.

Wanneer weet je dat een droom een droom was? Wanneer je ontwaakt in de werkelijkheid, of als je heel bewust bent in de droom zelf?

Zou ook niet zo zijn met deze werkelijkheid, dat je dat pas kan zien als je dood bent (ontwaakt in een andere werkelijkheid, dimensie?), of als je een hele hoge graad van innerlijke bewustwording hebt bereikt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In je dromen kunnen de vreemdste dingen gebeuren. Zo kan je wakker worden en je herinneren dat je in je droom een wereldberoemde concertpianist was, terwijl je normaal geen noot kan lezen. Niet iedereen weet of hij heeft gedroomd.
Je slaap bestaat uit meerdere cyclussen. Een nacht slaap bestaat uit ongeveer vier á vijf cycli en in elke cyclus worden vijf verschillende stadia van slaap doorlopen. De eerste vier fasen hiervan bestaan uit de zogenaamde non-REM slaap en de vijfde fase wordt ook wel de REM slaap genoemd. REM staat voor: Rapid Eye Movement, dus snelle oogbewegingen.
Tijdens de eerste vier stadia van je slaap daalt je hersenactiviteit. In het derde en vierde stadium is de hersenactiviteit het laagst en deze stadia worden dan ook wel de diepe slaap genoemd. Het is vooral in deze stadia dat je geestelijk en lichamelijk hersteld. In het vijfde stadium van je slaap echter stijgt je hersenactiviteit weer tot ongeveer hetzelfde niveau dat je hebt wanneer je wakker bent. Hierbij gaan ook je ogen snel op en neer bewegen en kan het ook zijn dat iemand (onwillekeurige) bewegingen maakt. Hier komt ook de naam Rapid Eye Movement vandaan.
Naarmate je langer slaapt, wordt de hoeveelheid diepe slaap kleiner en de hoeveelheid REM slaap groter: 80 tot 90 procent van de diepe slaap vindt plaats in de eerste twee of drie cyclussen. De hoeveelheid REM slaap neemt per cyclus steeds meer toe.
Het verschil tussen kort- en langslapers zit dan ook in de hoeveelheid REM slaap. Wanneer je vijf uur slaapt, heb je net zoveel diepe slaap als wanneer je tien uur slaapt.
In totaal is 25 procent van je slaap REM slaap.

Dromen kunnen tijdens de eerste vier stadia van je slaap ontstaan, maar je droomt vooral tijdens je REM slaap. Het verschil hierin is dat dromen tijdens een van de eerste vier fasen meestal niet worden onthouden. Zoals is genoemd stijgt in de vijfde fase van de slaap de hersenactiviteit weer. Een gedeelte van de hersenen sturen dan ongeveer eens in de 90 minuten elektrische impulsen naar de rest van de hersenen. Deze impulsen gebeuren geheel willekeurig. Een ander deel van de hersenen heeft als taak om deze gegevens te interpreteren. Hoe deze willekeurige signalen geïnterpreteerd worden kan toch iets over iemand zeggen. De hersenen zoeken namelijk naar een betekenis voor signalen, die in feite geen bijzondere betekenis hebben. De betekenis wordt dan gezocht in de informatie die je in je hoofd hebt opgeslagen. Hierdoor komt het voor dat de gebeurtenissen of problemen waar iemand op dat moment erg mee bezig is, ook in dromen voorkomen.