Tot voor kort werd altijd beweerd dat je maar niet genoeg water kunt drinken. Maar net als met ieder voedingsmiddel kan je er ook teveel van binnenkrijgen. Watervergiftiging kan al bij drie liter per uur optreden. Nu denk je waarschijnlijk "Zoveel drinkt toch niemand?", toch is het voorgekomen.

In 2005 moest een Groningse student tijdens een ontgroening bij een studentenvereniging steeds een glas water achterover slaan als hij verloor. Helaas verloor hij behoorlijk vaak, en kreeg hij watervergiftiging. Na een epileptische aanval raakte hij bewusteloos en werd naar het ziekenhuis gebracht. Hij overleefde het maar net.

Eerder zijn al eens XTC-gebruikers aan watervergiftiging overleden. Na gebruik krijgen ze vaak behoorlijke dorst. Omdat ook het natrium gehalte in hun lichaam daalt (hyponatrienemie) heeft het drinken van veel water zonder daarbij te eten dan nare consequenties. Wanneer je veilig een grote hoeveelheid water naar binnen wilt slaan, is het beter om daar altijd bij te eten. Zodra je het gevoel krijgt teveel water te hebben gedronken is het nemen van zout en suiker aan te raden.

Ook duursporters en militairen zijn een risicocategorie. Tijdens lang lopen of fietsen verliezen zij veel vocht door zweten, en dat vullen ze aan door tussendoor veel te drinken. Er zijn al voorbeelden bekend van marathonlopers die tussendoor zijn overleden door teveel drinken. Het risico van veel drinken voor duursporters bestaat vooral vooral omdat ze er niet bij eten. Om de gevolgen te voorkomen eten bijvoorbeeld wielrenners voor de start vake enorme borden spaghetti. De Amerikaanse atletiekbond heeft inmiddels een richtlijn voor drinken tijdens het sporten.

Mechanisme

Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op. Als veel water van het bloed naar de hersenen wordt getransporteerd kan dat erg gevaarlijk zijn. Doordat de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Bij overlijden aan watervergiftiging is dat vaak een gevolg van hersenoedeem.

Read more: http://www.lenntech.nl/watervergiftiging.htm#ixzz0bkJLsERI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je krijgt het als je gedurende dagen veel te veel (4 liter per uur) water drinkt en weinig electrolyten binnen krijgt.
watervergiftiging ontstaat wanneer een teveel aan water en te weinig elektrolyten worden ingenomen.

De elektrolytenconcentratie van het extracellulaire vocht neemt dan te lage waarden aan, met als gevolg dat er te veel water de cellen binnendringt (osmose) of dat er te veel kalium de cellen verlaat (diffusie).