Hoe zien vitamines en/of mineralen eruit en hoe halen ze het uit groente, fruit en vis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Vitamines zijn moleculen, dus één enkele vitamine kan je niet "zien", zoals je een korrel zand of zo iets ziet. Wat je wél ziet is een hoeveelheid van die ene vitamine, en ze zien allemaal anders uit, omdat ze ook helemaal anders zijn qua samenstelling.
Hoe de vitamines uit plantaardige of dierlijke producten worden geëxtraheerd varieert per geval, maar zoals in veel andere scheikundige processen, is het een kwestie van de verschillende componenten scheiden, en hun eigenschappen en karakteristieken identificeren. Dat kan door middel van kristallisatie, chromatografie, oplossen in een vloeistof, met chemicaliën laten reageren...
Alle vitamines zijn in de 20ste eeuw ontdekt en geïdentificeerd, de eerste van allemaal vitamine A (in de jaren 30 van vorige eeuw), en daarna volgden de rest, die eerst op volgorde werden genaamd (B, C, D...) en nog later hun definitieve namen kregen.

Ik heb een lijstje voor je gemaakt met de meest belangrijke vitamines en heel kort uitgelegd hoe ze eruit zien:
- Vitamine A: is een vet, vast op kamertemperatuur, met een gele kleur. Het kan uit allerlei planten worden geïsoleerd, en zeker uit de lever van dieren, maar tegenwoordig wordt synthetisch geproduceerd.
- Vitamines uit de B groep: de meeste van deze kunnen worden gevonden in gist en dierlijke producten, maar de groep is heel breed, en ze zitten sowieso ook in planten. Met uitzondering van vitamine B12 kunnen allemaal synthetisch worden geproduceerd. Alle vitamines uit de B groep zijn wateroplosbaar en de meeste kunnen opgedroogd worden tot een poeder. De kleur van de zuivere vitamines is zeer uiteenlopend: wit (b.v. B1 of B7), geel (B9), dieprood (B12)...
- Vitamine C oftewel ascorbinezuur in pure vorm is een witte poeder. Kan heel makkelijk uit zure vruchten worden geïsoleerd, maar tegenwoordig wordt alle vitamine C heel goedkoop in fabrieken gesynthetiseerd.
- Vitamine D is een vast, wit vet. In de regel kan worden gevonden in producten van dierlijke oorsprong, omdat daar in hogere concentraties zit.
- Vitamine E is ook een vet, vloeibaar en bruin van kleur. Er zit heel veel in vis en in sommige zaden.
- Essentiële vetzuren (omega 3 en 6) zitten ook in grote hoeveelheden in vis en in planten, vooral in het zaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord is wat ik graag wilde weten! Ontzettend bedankt

Andere antwoorden (1)

Vitamines en mineralen zien er niet uit, behalve als ze in een
een tablet zitten.Dan zijn ze via chemische weg geproduceerd.
Het lichaam haalt ze o.a. uit groenten,fruit, vlees of vis.
Vitaminen zijn stoffen die in geringe hoeveelheden in de voeding voorkomen. Het zijn voedingscomponenten, die in tegenstelling tot de voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) geen energie leveren, maar die wel essentieel zijn voor een goed verloop van de stofwisseling .

Als je meer wilt weten, lees dan onderstaande link.