Welk proces ligt er precies ten grondslag aan de verkleuring van gesneden ham?

De beenham en meer oranjekleurige serranoham ligt waar ik werk in doorzichtige bakjes in een koelvitrine. Na verloop van tijd zie ik de roze of oranje kleur ervan verdwijnen, en kleurt het vlees bruin. Dit is echter alleen zo bij het bakje dat bovenop ligt, en daarvan ook alleen de bovenkant - alles daaronder ziet er nog mooi uit.

Er staan enkele felle spots op en ook de vitrine is verlicht, het lijkt mij dat het door het kunstlicht komt. Maar wat in het vlees wordt aangetast door wat uit het licht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu heb ik wel enorme trek in ham!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hah sorry daarvoor, anders stel je je even een bakje verkleurde ham voor: ik zie diezelfde trek steeds opnieuw verdwijnen bij de mensen die een blik op de vitrine met bruine ham hebben geworpen!

Het beste antwoord

De rood/roze kleur van rauwe en gekookte of gerookte vleesproducten is niet stabiel in lucht en licht. Onder invloed van zuurstof en licht ontbindt de stikstof- oxide in de gerookte vleespigmenten, wat in bruin/grijze verkleuring resulteert. Zuurstofarme, niet-transparante gasverpakkingen zijn daarom zeer geschikt om de gewenste rood/roze kleur van gerookte vleesproducten te handhaven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig juist.
Hoewel gerookte voedingsmiddelen minder onderhevig zijn aan verkleuring. Deze hebben meer last van uitkristallisatie van de zouten die gebruikt zijn bij het bewerken van de hespen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, interessante link ook!