Wanneer zijn de meeste wespen in Nederland weg/gestorven?

Ik loop graag hard in de duinen maar een tijdje terug was ik zo slim om door de bosjes te lopen en ineens hoorde ik vol op gezoem. Ik stonde dus in bloemetjesstruiken. Ik ren erdoorheen naar het schelpenpaadje en ik rende weg :)
Na enkele minuten was ik buiten adem dus ik liep verder heel vrolijk. Totdat ik weer gezoem hoorde. Ik zag een wesp om me heen vliegen. Ik rende dus maar door dacht dat hij wel weg ging. Helaas bleef hij doorgaan. Ik wilde naar huis toe :(, want ik werd nu wel wat bang. En al helemaal toen even later nog een wesp aan kwam vliegen en me bleef volgen. Ik wilde wel rennen naar ik was doodop. Uiteindelijk hoorde ik ze niet meer, maar toen was ik al al bijna bij me huis aangekomen :s
De dag daarna had ik het weer, maar nu rende ik niet door de struiken heen,maar gewoon het normale schelpenpadje. Ik weer rennen en weer niet gestoken.
Al met al heb ik geen leuke ervaring meer met hardlopen en nu mijn vraag wanneer die wespen weg zijn hier in Nederland zodat ik weer rustig op me gemak kan hardlopen :)

Mvg Jeroen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed voor je conditie, zo'n intervaltraining.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar he dieren...? Ik hoop dat je ze ooit zal gaan waarderen. We leven nu eenmaal samen op deze planeet met ze. Gun ze dan ook wat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oooh, ik geloof dat ik je vraag verkeerd heb begrepen... Ik dacht dat je bedoelde dat je vroeg wanneer alle wespen zijn uitgestorven in Nederland. Maar nu ik het antwoord van EDDIJST lees, hoop ik dat je bedoelde wanneer ze er "tijdelijk" niet meer zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee uitgestorven wil ik ze niet hoor XD
Kben ook niet bang voor wespen hoor als ik ze zie vliegen, maar het gevoel dat er eentje achter je zit en even later nog eentje en ze blijven je maar volgen :s
Met de gedachte er nog is bij dat die hele zwerm me achterna zou kunnen zitten en dat ik midden in de duinen rende doodsmoe :(
Nare ervaring xD

Antwoorden (1)

Deze maand is de laatste wespenmaand.
In deze maand sterven alle wespen behalve de koninginnen, die zoeken een plekje om te overwinteren.
Indien je bij een wespennest komt/ loopt, dan kom je de wachters tegen, dat zijn wespen die op wacht staan/ vliegen.
Kom je te dicht bij, dan geven ze een allarm en komen andere wespen naar buiten, goed te horen aan het speciale gezoem.
Deze gaan opzoek naar de vijand en gaan hem achtervolgen, soms wel meer dan 100 m ver.
net zo lang/ ver dat de vijand geen kwaad meer kan.
Bijna altijd is die dan al een paar keer gestoken.
Je hebt dus in die bloemetjesstruik, heel dicht bij, of zelfs op het nest gestaan. ( mogelijk in de grond)
Dus Jeroen, daar maar even niet meer langs, normaal heb je geen enkele last van die diertjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die "wachters" sterven dan ook deze maand? Of blijven die nog voor de koningin?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor die sterven ook.
Die koningin moet alles zelf doen.
Ook in het komend voorjaar moet de koningin een begin maken van een wespennest, eitje leggen, de larven verzorgen en pas als die uitkomen krijgt ze weer hulp.