Wat gebeurt er als het licht weerkaatst binnen de oogbol door ontbreking van pigmentcellen?

'Pigmentcellen absorberen het licht om te voorkomen dat het licht binnen de oogbol weerkaatst wordt.'

Ik kan alleen nergens vinden wat er gebeurt als het licht weerkaatst wel weerkaatst door ontbreking van pigmentcellen. Zie je dan minder goed of....?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

In de bijgevoegde link staat in de paragraaf "Pupilreflex - lichtstralen - glasachtig lichaam" uitgelegd dat deze pigmentcellen dienen om in geval van overbelichting het teveel aan licht te absorberen. Dat betekent m.i. dat als je geen pigmentcellen hebt het heel vaak voor gaat komen dat niets meer zien (een soort van sneeuwblindheid).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het licht wordt sowieso geabsorbeerd en in warmte omgezet.
Als je 's nachts de lamp uitdoet wordt het toch ook direct donker. Het licht wordt door van alles en nog wat geabsorbeerd.
Dat "pigmentcellen absorberen het licht om te voorkomen dat het licht binnen de oogbol weerkaatst wordt" is natuurlijk onzin.
De pigmentcellen absorberen het licht om deze om te zetten in zenuwsignalen zodat we iets zien.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat citaat heb ik uit een examenbundel vwo... weet je zeker dat het onzin is wat er staat?
Reddie
11 jaar geleden
Dat licht niet on de oogbol weerkaatst is logisch als het door de pigmentcellen wordt geabsorbeerd.
Maar de essentie van die absorptie is dat je iets ziet. Lijkt me nogal logisch.
Er staat wel meer onzin in de boeken. Bijvoorbeeld dat je pupil er voor is dat je bij uiteenlopende lichtomstandigheden kunt zien.
De pupil kan namelijk maar een factor 20 in oppervlak varieren, terwijl je oog een factor 100.000 aan variatie aankan.
Dat is gewoon simpele chemische kinetiek.
Reddie
11 jaar geleden
De pupil regelt alleen de snelle variatie weg als je bijvoorbeeld uit huis de felle zon in stapt. De pupil reageert binnen de seconde.
De chemisch adaptatie (vooral van licht naar donker) kan wel 20 minuten duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pigmentcellen zijn wat anders dan de kegeltjes en staafjes waar je in de laatste zin op doelt en het is echt geen onzin (-).
Dat kun je zien als je s nachts door het bos rijdt met de auto. Herkauwers (herten) en roofdieren (vos, kat) hebben een reflecterende laag in het oog, (tapetum lucidum) waardoor de kans dat een foton een lichtgevoelige cel tegenkomt groter wordt. Nadeel is dat de scherpte van de blik wat slechter wordt omdat het gereflecteerde licht op een verkeerde lichtgevoelige cel valt.