Het kraken van gewrichten vindt plaats in het (toepasselijk zo genoemde) kraakbeen. Deze zachte substantie bevindt zich tussen 2 scharnierende botten en houdt de bewegingen soepel.

Binnenin het kraakbeen zit vloeistof die zeer dik is. Grote druk op
het kraakbeen, veroorzaakt door het lang zitten in een bepaalde houding, maakt deze vloeistof dunner. En dat geleidt het geluid beter. Nu kraken botten altijd een beetje, maar door dunnere vloeistof is dat dus beter te horen. Bovendien kan een abrubte beweging voor onderdruk in een deel van het kraakbeen zorgen. Op het moment dat die onderdruk door de rest van de vloeistof wordt opgeheven, klinkt een duidelijke klik in het gewricht.

Toegevoegd na 37 minuten:
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trekt u aan uw vingers of drukt u met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou u immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Heeft u een verhoogde behoefte aan knakken dan kan dit op een magnesium tekort duiden. Magnesium is het aangewezen middel tegen het “stak zitten” van de spieren. Magnesium ontkrampt en ontspant de spieren, en is daarnaast onmisbaar in talloze processen in het lichaam.
Aanbevolen hoeveelheid 2-3 tabletten magnesium extra (huismerk) per dag.

Bronnen:
meetingpoint
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is meestal lucht wat tussen de gewrichten zit wat dan 'wegschiet'. De een heeft er meer last van dan de ander.