Wordt het rottingsproces van de appel bij het vallen geactiveerd als meststof voor de zaadjes?

Zoals iedereen waarschijnlijk weet begint een appel te rotten op de plek waar hij is gevallen. Ik dacht dat dat kwam omdat de appel bij het vallen "denkt" dat hij van de boom is gevallen en daardoor heel snel begint te rotten zodat de appel als meststof voor de zaadjes kan dienen en daaruit een nieuwe appelboom kan groeien. Houdt dit steek of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Nee. De zaden van de appel kunnen al beginnen te kiemen terwijl de appel nog helemaal goed is.

Appels zoals je ze in de winkel koopt zijn helemaal niet natuurlijk. Ze zijn door indirecte genetische manipulatie (Kruising & selectie) over vele generaties ontstaan. De oorspronkelijke appels waren veel kleiner, en van een formaat dat knaagdieren ze mee konden nemen. Daarom is dan ook de appel als vrucht ontstaan: Kleine dieren nemen de appel mee, en zorgen zo ervoor dat de zaden verder van de moederboom komen, waardoor het individue zich beter kan vestigen (Immers: Onder een bestaande appelboom is het lastig groeien..'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, een appel die van een boom valt is al zo rijp of bijna overrijp dat hij nou eenmaal snel gaat rotten. Appels in de supermarkt worden eerder geplukt en rijpen dan van de boom af door. Daarom hebben we zulke harde en vaak minder smaakvolle appels in de winkels.