Als je duizelig bent door het draaien op een bureaustoel, klopt het dat je de duizeligheid dan tegen gaat door weer de andere kant op te draaien?

Of is dit slechts een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

De duizeligheid door draaien komt door een vloeistof in je binnenoor die nog 'doordraait'. Deze nog bewegende vloeistof duwt tegen haartjes in je binnenoor die het signaal geven dat je nog draait, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is, wat de duiziligheid veroorzaakt (ofwel door niet overeenstemmende zintuigelijke signalen). Zodra de vloeistof stopt voel je je niet meer duizelig

Door de andere kant op te draaien vertraag je de vloeistof meer dan normaal (je remt het als het ware af). Als je stopt op het moment dat de vloeistof in je oor stilstaat voel je je niet duizelig. Draai je echter te lang of te kort zal er je je nog steeds wat duizilig voelen.

Bij mijn kinderen werkt het heel goed. Als spelletje draai ik ze altijd rond (zoals een draaimolen). Daarna draai ik ze kort de andere kant op, anders vallen ze om als ik ze neerzet.