wie scheert de wilde schapen?

Schapen krijgen van nature een lange vacht, het was al zo toen de mens ze voor het eerst dominesticeerde.
maar wij moeten ze elk jaar scheren, anders zit hun vacht in de weg. Hoe komt het dat wilde schapen daar geen last van hebben/vroeger hadden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
8.5K

Het beste antwoord

Op een gegeven moment laat de wol los. Ik heb ze wel zien lopen: schapen die hun halve vacht naast het lijf hadden hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Haren vallen uit, breken af of worden door het beest door langs (bv)een boom te schuren afgeschaafd.
Vele dieren hebben ook een jaarlijkse rui waardoor de wintervacht vanzelf afvalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schapen worden geschoren omdat we de wol willen hebben, niet omdat de wol anders in de weg zit. Het is veel fijner voor de schapen om de wol geleidelijk te verliezen, in plaats van ineens die warmte te moeten missen.
Wij gaan ook niet van de winterkleding direct in de koelste zomerkleding lopen.

Het schapen scheren is voor ons, niet voor de schapen..... dus niemand scheert de wilde schapen... niemand die het de moeite waard vindt die schapen te vangen en te scheren (terwijl de schapen zich met alle macht verzetten), alleen voor de wol (en vele blauwe plekken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wilde schapen is dit wel zo, bij tamme schapen niet. Die moeten geschoren worden. Zij zijn gefokt om de wol, hun vacht groeit door.
Zie ook deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verloren-schapen-vroeger-vacht-voordat.6269
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wol beschermd niet allen tegen de kou maar ook tegen de hitte. Zou het almaar door groeien van de vacht niet het gevolg zijn van het steeds maar in één keer afscheren. Net zoals de melk bij de melkkoeien, door steeds alles af te nemen blijven ze stevig door produceren. Eigenlijk is niet het scheren noodzakelijk, maar het aanpassen van de vacht...dat hoeft niet perse in één keer. Ik kan me best voorstellen dat, als je de vacht in stappen aanpast, de groei van de vacht vanzelf vertraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Dit zit anders. Lees het volgende artikel maar:
http://www.verantwoordeveehouderij.nl/producten/Netwerken/KetenlogistiekEnMarkt/NolanaWb.pdf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor deze info, ik kan me voorstellen dat de parasieten niet te bestrijden zijn als het schaap niet helemaal geschoren wordt.
Dus sorry doorfokschaapjes jullie ontkomen er niet aan, maar het is slechts tijdelijk, straks bestaan jullie rassen niet meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een schaap hoeft niet persé geschoren te worden, het is zelfs beter om het niet te doen
Voordelen; Ze vormen een fijnere ondervacht waardoor de madenvlieg de huid slecht bereikt, ze kunnen niet verbranden in de zon, ze hebben het minder warm bij hitte door de isolatie, ze kunnen geen scheerdersziekte krijgen, ze verliezen geleidelijk de wol waardoor ze altijd de huid beschermt hebben.
Bij schapen die door gefokt zijn op de wol neemt het wolpercentage aanzienlijk toe na meerdere jaren maar de doorsnee schapen geven ook na jaren niet scheren maar 3 kilo meer wol dat is nog niet het gewicht van 1 pasgeboren lam(4,5kg).
Overigens een schaap wat het te warm heeft heeft zijn bek open, dat zie je een schaap met vacht niet doen bij hitte, een schaap zonder vacht wel.
Dat doet niemand. Op een gegeven moment vallen hun haren(vacht) uit en gaan ze weer min of meer ontvacht verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde schapen hebben een vacht zonder echte wol, maar met vrij stug onderhaar. Dit onderhaar isoleert houdt de lucht vast en isoleert het dier van de koude buitenwereld.
Deze schapen in het voorjaar in de rui. Ze hoeven niet geschoren te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de 'mens' niet in 't spel is, valt de vacht er gewoon af.....
En zo hoort het eigenlijk ook! Toch...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Schapen krijgen van nature een lange vacht..."
Dat klopt niet - schaapsoorten die niet gedomesticeerd zijn, hebben een kortere vacht en die valt in 't voorjaar gewoon uit. Zou je gedomsticeerde schapen niet scheren, dan blijven hun uitwerpselen in de vacht hangen, en kunnen ze dood gaan door de larven van de vliegen die daar op af komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals anderen al aangaven, de soorten met die lange vacht die afgeschoren MOET worden, zijn net zo lang doorgefokt tot ze zo'n vacht hadden. Van nature hadden ze het niet nodig om geschoren te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde schapen verharen regelmatig, maar bij wolschapen gaat dat niet meer vanzelf. Ze zijn speciaal gefokt op een dikke vacht. In sommige gebieden houdt men wolschapen half wild: ze worden niet continu in de gaten gehouden door een herder. Daar kun je schapen tegen komen met op bepaalde plaatsen sterk uitgegroeide vacht. Zulke dieren lopen een groter risico verstrikt te raken in prikkeldraad of te verdrinken.