Wat is dit voor insect?

Vandaag in de schuur kwam ik een merkwaardig beest tegen. Zeker anderhalve cm a 2 cm lang, soort mier achtige kwa soort materiaal, maar dan 2 lijfdelen.
Bovenlijf is rood, felrood bijna en het onderlijf is beige/taupe bruin.

Ik krijg er echt de rillingen van...

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik weet wat het is uiteindelijk. Ik ga er vanuit dat het de roodwitte celspin was! Kennelijk niet zo bijzonder, maar ik had hem nog nooit gezien. Het was een vrouwtje want hij was vrij groot.

En dan te bedenken dat ik er vrij dicht bij dat beestje liep in mijn slippertjes.. het is dus niet zo'n onschuldig diertje.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een foto?
Amadea
11 jaar geleden
Wel of geen voelsprieten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had het vleugels, en een taille? Kijk eens bij sluipwespen, afbeeldingen bij google. Of anders bij mierwespen of graafwespen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een onbekend beest is altijd mooi. Het feit dat jij dit diertje niet kent, betekent waarschijnlijk dat het zeldzaam is, en dat alleen al is een prima reden het diertje beslist niet dood te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kortschildkever of bladkever zou ook nog kunnen.
beetje lastig zonder foto of nadere info.
milenaa
11 jaar geleden
Het leek meer op een kruising tussen spin en kever ofzoo. De huid kan ik nog het beste omschrijven als een teek die volgezogen met bloed is ofzo. glad en doorzichtig ofzoiets. En die twee kleuren, die vond ik toch wel t meest appart. Lief beige met een fel zacht rood bovenlijf.. brrr
Ik ben gewoon heel benieuwd wat het is! Voelsprieten weet ik niet trouwens, en vleugels had het niet. wel een taille maar geen enorme. zie een snelle schets: http://www.afbeeldinguploaden.nl/photo/view/16315/urSpCM
Amadea
11 jaar geleden
Zijn de 6 poten wél zeker, of kunnen het er ook 8 zijn?
milenaa
11 jaar geleden
nee dat weet ik ook niet zeker meer. hehe. Ik ben hem nog gaan zoeken maar tevergeefs
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk eens bij www.dierenzoeker.nl en laats ons dan weten of je daar wijzer bent geworden. Ik ben wel benieuwd!
milenaa
11 jaar geleden
gevonden, het is de roodwitte celspin

Het beste antwoord

Zou het deze kunnen zijn ?
Soldaatjes of Echte Weekschildkevers (Cantharidae)

De echte weekschildkevers hebben, zoals de naam al zegt, zachte schilden. Er zijn in de Benelux zeker zo'n vijftig soorten, die allemaal erg lastig uit elkaar te houden zijn. Ze worden ook wel soldaatjes genoemd, omdat ze verticaal bezien wel lijken op een ouderwets soldatenuniform. De volwassen kevers eten meestal insecten. Soms gaan ze actief op jacht, maar vaak eten ze aas. De meeste larven eten slakken en wormen die ze in de strooisellaag bejagen. Maar er zijn ook vegetariërs en alleseters. De volwassen kevers vind je heel erg vaak op bloemen, waar ze zitten te zonnen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ja dit is natuurlijk helemaal iets anders dan uw schets.
Niet echt een lieverd.
http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/ongewervelden/de-roodwitte-celspin-_2095.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
milenaa
11 jaar geleden
Nee, het leek meer op een kruising tussen spin en kever ofzoo. De huid kan ik nog het beste omschrijven als een teek die volgezogen met bloed is ofzo. glad en doorzichtig ofzoiets. En die twee kleuren, die vond ik toch wel t meest appart. Lief beige met een fel zacht rood bovenlijf.. brrr
milenaa
11 jaar geleden
zie een snelle schets: http://www.afbeeldinguploaden.nl/photo/view/16315/urSpCM
milenaa
11 jaar geleden
Komt hij hier echt zo vaak voor? Ik heb er nog nooit van gehoord of er een gezien. En mijn moeder die alsmaar aan het tuinieren is ook niet.

Andere antwoorden (1)

is het misschien de smalbok? (zie link, ik heb deze zelf gefotografeerd)