Wat zijn de verschillen tussen een hert en een rund?

welke kenmerken bepalen of een dier tot de ene of de andere soort behoort?
ik weet dat een rund levend hoorn heeft, en een hert dood gewei, maar verder?

Rieneke1
11 jaar geleden
in: Biologie
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hert zegt geen boeeeee
Rieneke1
11 jaar geleden
dat zeg je nou wel....:)
rendieren wel toch?
en dat zijn herten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als ie je wilt laten schrikken.

Antwoorden (1)

Runderen zijn meer gedomesticeerd, je kunt ze zelfs als huisdier houden. Herten zijn wild en zullen altijd willen ontsnappen om in de vrije natuur te verblijven. Nu zal je zeggen; "Er zijn toch ook hertenkampen?" Ik bedoel dan meer dat indien je een groep herten bij elkaar houdt in een kamp ofzo. ze de eerst beste gelegenheid zullen pakken als ze een opening in het hekwerk zien, om te ontsnappen. Runderen zullen eerder gewoon door grazen
of uit nieuwsgierigheid of onbewust het hek uit lopen.
Het vlees is ook heel anders, proef maar eens het verschil tussen wild en gewoon rundvlees. De structuur en de kleur zijn ook heel anders omdat ze zich ook anders voeden. In de vrije natuur waarin herten verblijven wordt niet alleen gras gegeten. Herten eten alles wat ze aan plantengroen tegenkomen. Bij ons komen ze ook de tuinen in en staan van je heesters, bloemen, haag te eten.
Alleen daarom al heb je zo'n smaakverschil in rundvlees en wild. Daarbij komt ook natuurlijk dat de vezelstructuur ook anders is omdat een hert meer beweegt en springt in alle vrijheid die het heeft en de drang moet hebben om aan alle gevaar te ontsnappen dat het hier tegenkomt in het wild.
amc
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
heb je geplust voor de moeite een antwoord te geven, maar het is niet helemaal wat ik zoek.
zo goed als alle rendieren in scandinavie zijn gedomesticeerd, en dat zijn herten.