DNA bestaat uit diverse onderdelen maar in welk onderdeel van DNA bevind zich de erfelijke eigenschappen? En wat zijn de verschillen van DNA en RNA?

DNA bestaat uit veel onderdelen maar in welk van die delen bevind zich de info over erfelijke eigenschappen. En wat zijn de precieze verschillen tussen DNA en RNA?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Het beste antwoord

De erfelijke eigenschappen zitten maar op een deel van het DNA, het coderende gedeelte. Voor de rest zit er een hoop onzin tussen, niet coderende delen oftewel Junk-DNA.

Je zou ook nog kunnen zeggen dat de 'leuning' van het DNA molecuul, Deoxyribose, nergens voor codeert en dat de nucleobasen Guanine, Cytosine, Adenine en Thymine zorgen voor de genetische code.

Maar zonder leuning en jung DNA werkt het ook niet goed, dus ik zou eerder zeggen: DNA is het gedeelte in de kern waarin de erfelijke eigenschappen liggen opgeslagen. Het DNA is onderdeel van het chromosoom (in feite opgerold DNA).

Bij RNA is de 'leuning' gemaakt van Ribose. De nucleotide Thymine is dan vervangen door Uracil.

Toegevoegd na 31 minuten:
RNA dient doorgaans voor het kopieren van het DNA en is onderdeel van de eiwitsynthese. Bij sommige organismen is RNA echter de drager van de erfelijke eigenschappen.

Meestal is het RNA enkelstrengs, maar neemt dan wel ene driedimensionale structuur in. Het is zeker niet zo dat RNA een losse keten is die een leuning mist.

Ook is RNA soms ook dubbelstrengs, bijvoorbeeld in sommige virussen.

RNA komt ook in meer vormen voor.

Toegevoegd na 2 uur:
Bij de eiwitsynthese wordt maar één deel van de dubbele streng afgelezen. Het deel dat niet wordt afgelezen bevat de code in een soort spiegelbeeld. Dit gedeelte wordt antisense genoemd.

Maar dit deel is ook belangrijk, bijvoorbeeld bij reparatie dient het als template en bij replicatie (verdubbeling, bijvoorbeeld bij celdeling), worden de dubbele keten verbroken en worden beide losse enkele ketens weer opgebouwd met de juiste parende nucleotide eraan. Het antisense deel krijgt dan weer "sense" DNA en het "Sense"deel het antisense.

Daarom zou ik niet zozeer zeggen dat alleen een klein deel van het DNA voor de erfelijkheid zorgt. Het is een complex molecuul.

Wil je toch een heel specifiek antwoord:

- Het coderende deel wordt verzorgd door de volgorde van de nucleotiden Adenine, Cytosine, Guanine en Thymine op het zogenaamde "Sense" gedeelte van de desoxyribose streng bij DNA.
- Bij sommige organismen ligt de genetische code vast door de volgorde van de nucletiden Adenine, Cytosine, Guanine en Uracil op de ribose streng in RNA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens, Het antisense deel wordt niet afgelezen voor de eiwitsynthese. Bij DNA fouten kan het weer dienen als juiste template. En bij duplicatie van het DNA molecuul splitsen beide delen zich en wordt het ontbrekende deel er weer aan gebouwd. Het is een complex molecuul en mechanisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt mooie uitleg

Andere antwoorden (2)

Je hele DNA zorgt voor het maken van eiwitten en daardoor ook je eigenschappen. Het verschil tussen DNA en RNA: Als je DNA wordt gekopieerd om er eiwitten van te maken, het gekopieerde deel RNA heet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is net iets anders. Wij hebben chromosomen. Eén chromosoom bestaat uit één hele lange streng DNA. In elke cel zitten 46 chromosomen, die samen alle erfelijke informatie bevatten. Het DNA is een enorm groot molecuul. Vergelijk het met een hele lange trein. Er zijn 4 verschillende soorten wagons. G, T, A en C. De volgorde van die "wagons" is de erfelijke informatie. Er is dus geen informatie op een deel van het DNA, nee het DNA zelf is de informatie.

RNA nucleotide bevat de suiker ribose in plaats van desoxyribose in DNA. Dat is zeg maar de verbinding tussen de wagons.
Ook bevat het RNA bevat het RNA een andere wagon (U) in plaats van (T) bij DNA. Voor de informatie zelf maakt het niet uit.

Ook is het RNA altijd een enkele streng. Terwijl het DNA eigelijk altijd dubbel is. Op die manier is het beter beschermd. De binnenkant van de wagon is heel kwetsbaar, daarom zitten er bij het DNA 2 lange treinen met de onderkant tegen elkaar aangeplakt. Bij RNA is het meestal 1 trein.