Stel, je verbrandt 3000 kilocalorieën per dag. Blijf je dan gemiddeld op hetzelfde gewicht als je ééns in de drie dagen 9000 kcal tot je neemt?

Informatie over gezondheidseffecten volledig buiten beschouwing gelaten, daar gaat de vraag niet over. Ik wil graag weten hoe dynamisch ons lichaam is wat betreft het gewicht. Ik ben benieuwd of ons lichaam 6000 kilocalorieën kan opslaan in een dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
15.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is niet zo simpel als dit rekensommetje, het gaat er ook om wat je eet, welke voedingsstoffen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is en blijft energie gewonnen uit voedsel een calorische eenheid. Werp hier een blik op:
"http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304458604577490943279845790.html"
Volgens de studie, zou je met de voedselverhouding ±10% verschil kunnen maken, maar dat is niet heel relevant. Bedankt voor je reactie niettemin!
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij gaat je lichaam er niet echt blij mee zijn, eerst 2 dagen niks en dan op dag 3 bunkeren.
Ritsuka
11 jaar geleden
Na ja, je moet kijken wat voor jezelf werkt, ik weet wat er voor mij werkt en dat doe ik gewoon (5-6 keer per dag eten, 3 maaltijden en 2 snacks).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je het ook andersom doen: eerst bunkeren en dan 2 dagen niets eten.... misschien maakt dat wel wat uit.

Het beste antwoord

In theorie kan het. Er zijn echter wel een aantal mitsen en maren. Het lichaam zal dan 1500kcal opslaan als glycogeen(koolhydraten) en de rest als vet.

Als je 3000 kcal per dag verbrand zal je in de eerste dag je glycogeenvoorraad (koolhydraten) al opgemaakt hebben. De overige 2 dagen zal je dus alleen vet kunnen gebruiken. Hierdoor kan je bijvoorbeeld minder sporten en ben je sneller buiten adem (vet verbranden kost meer zuurstof).

Ook zal het lastiger worden om die 3000 kcal te verbranden.. Je lichaam gaat namelijk zuiniger om met energie als je niets eet. (je celdelingen en weefselvernieuwingen zullen langzamer gaan)

9000kcal is wel een uitdaging om binnen te krijgen maar het is mogelijk (renners uit de tour de france nemen ongeveer 6000kcal per dag in). Al heb je misschien wel intraveneuze toediening nodig, en moet je lichaam in goede conditie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, natuurlijk niet. Als je 3000 kilocalorieën per dag nodig hebt, dan moet je die ook per dag tot je nemen. Twee dagen niks eten brengt je lichaam in de spaarstand. Dan ben je niet in staat om erg actief te zijn. En als je er vervolgens 9000 kcal tegenaan gooit dan raakt je maag overbelast en gaat protesteren. Misselijk, opgeblazen, buikgriep, je beroerd voelen. Vergelijk het eens met een auto: met een lege benzinetank kan je niet rijden, en de tank stroomt over als je er drie keer de hoeveelheid benzine in wilt gieten.
Ik denk dat je met zo'n eetpatroon na een tijdje uitgemergeld bent.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die spaarstand is echter groteske onzin. Een begeleidende citaat: "In one study, researchers found that the when they made people fast for 3 days, their metabolic rate did not change." -Webber J, Macdonald IA, The cardiovascular, metabolic and hormonal changes accompanying acute starvation in men and women. British journal of nutrition 1994; 71:437-447. Dat gerucht speelt ben ik bang al zo lang een rol op het internet, dat iedereen het als waarheid is gaan zien. Toch bedankt voor je bijdrage!
Amadea
11 jaar geleden
Ook in het volgende antwoord staat het: "Je lichaam gaat namelijk zuiniger om met energie als je niets eet. "