Wat ruik je bij een stinkadem?

Is het de tong die stinkt, of de longen? En hoe komt het dat het stinkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (6)

Het kan verschillende factoren zijn.
Slecht gebit,
geen schone mond.
Het kan van de maag komen.
Maar...als mensen onzeker zijn of nerveus...kunnen ze ook uit hun mond ruiken.
De longen hebben geen invloed lijkt mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een penetrante geur ruikt ( vaak bij oudere) is het rotten van kiezen ( gaatjes die niet goed meer zijn) de tong kan ook, maar als je die schoonborstelt is dat zo verholpen. Maar soms kan het ook uit de maag komen. Iemand met overtollig maagzuur. Als de persoon regelmatig naar de tandarts gaat zou het 9 vd 10 keer moeten helpen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan verschillende redenen hebben. Of je mondhygiëne is slecht, maar het kan ook komen door een ontsteking in je mond. Maar ik zal je maar gewoon een link geven:
http://www.mlds.nl/ziekten/106/slechte-adem/oorzaak/

Hier staan oorzaken in, met erbij waar het vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik "stonk ook uit mijn bek" zoals dat heet in de volksmond. De tandarts verwees mij naar de mondhygiënist. Zij vertelde mij dat het tandplak tussen de tanden de oorzaak is van de stank. Advies is dan ook: goed flossen tussen de tanden en/of naar de mondhygiënist(e).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen zijn het de afvalstoffen van bacteriën die je ruikt. Vooral de bacteriën die op de tong groeien zorgen voor de vieze luchtjes. Dat doen ze doorniet goed weggepoetste etensresten (tandplaque en dergelijke), dode epitheelcellen, slijm en dode bacteriën te verteren. De afvalstoffen die je vervolgens ruikt zijn zwavelhoudende stoffen, zoals waterstof sulfide, methyl mercaptan en dimethyl sulfide, of indolen, skatolen en polyamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorzaak van een slechte adem ligt vaak ergens in de mond. In 9 van de 10 gevallen is dit zo. In het andere ene geval ligt de oorzaak juist in de maag.

In de mond komen bacteriën voor. Deze bacteriën gaan tussen de tanden en kiezen zitten, maar vooral ook op plaatsen verder in de mond. Achterop de tong bijvoorbeeld. Achterop de tong is het ook ruw van oppervlak dus de bacteriën kunnen hier heel goed in gaan zitten.

Wie ontstoken tandvlees heeft, heeft ook te maken met bacteriën. Deze gaan tussen het tandvlees en de tand zitten, in het randje, en kruipen uiteindelijk steeds dieper. Ook gaatjes in de tanden of kiezen worden veroorzaakt door bacteriën.

Waarom die stank?
Bacteriën produceren gassen. Deze gassen lijken op scheten en ruiken dus ook zodanig. Vandaar de poeplucht uit de mond: in principe laat je scheten via je mond. Niet echt een fris idee, dus tijd om er iets aan te gaan doen

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/67978-slechte-adem-een-poeplucht-in-de-mond.html