Kun je je eigen tong inslikken?

Hoe kan dat dan gebeuren en hoe loopt het af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
57.8K

Het beste antwoord

Wat men meestal bedoeld met de tong inslikken: als de spieren achter in de keel ontspannen kan de tong achter in de keel zakken. Dit kan verstikking veroorzaken.
Het kan gebeuren bij iemand die bewusteloos raakt of een epileptische aanval krijgt.
Om die reden moet je mensen ook altijd in de stabiele zijligging leggen bij bewusteloosheid.

Ik geloof niet dat je de tong echt kunt inslikken. Deze zit namelijk vast met spieren. Je kunt dus wel stikken als de tong achterin de keel zakt... erg gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je eerste deel in je antwoord daar mee ben ik wel bekent. Daarom kan ik het me ook niet voorstellen dat dit kan. Ik hoorde het zojuist in de film "Silence of the lambs".
Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken die film ook... kan me alleen het betreffende stukje wat je bedoelt niet voor de geest halen.
Heb altijd veel aan EHBO gedaan en ben zelf LOTUS (speel ernstige ongevallen na en grimeer de verwondingen) en ken dus alleen het fenomeen: tong in de keel zakken.
Ik weet dat je door hevige epileptie de tong ook zodanig kunt beschadigen (door kauwen en bijten) dat je een deel van de tong kunt inslikken... erg naar en bloederig. Maar in zijn geheel inslikken... nee dat geloof ik niet echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon het beste antwoord!

Andere antwoorden (3)

Ja, dat kan.
Mensen die bewusteloos zijn bijvoorbeeld kunnen stikken in hun eigen tong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet het inslikken, de tong zakt dan voor de luchtpijp waardoor deze afgesloten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo wordt het toevallig wél genoemd.
Of je het nu leuk vindt of niet.
Ja dat gebeurd bij harde botsingen, b.v op het voetbalveld tussen twee spelers. De tong zakt dan een stuk achter in je keel en blokkeert de luchtweg.
Een vervelende situatie waarbij snel opgetreden moet worden.
Deze handelingen leer je in een reanimatie cursus.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh.. heimlich? Nu ben ik nieuwsgierig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen Heimlich
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertèl !! vertèl :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet duidelijker zijn . Je hebt gelijk in eerste instantie Heimlich maar als dat niet lukt dan handmatig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vandaag gebeurd op het voetbalveld... http://www.nu.nl/voetbal/1999601/costa-naar-ziekenhuis-na-inslikken-tong.html
Volgens mij kan dat gewoon bij iedereen.
Als iemand bewusteloos is letten ze er ook altijd op dat die niet z'n eigen tong inslikt.