Welke slachtmethode is het meest diervriendelijke? De halal methode of de westerse methode?

En is er een verschil bij geiten, schapen, koeien, kippen,...?

Toegevoegd na 4 uur:
Moeilijk, nu heb ik twee tegenstrijdige antwoorden gekregen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
10.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had het moeilijk met 2 tegenstrijdige antwoorden, en nu krijg je eentje van mij die in het midden staat... sorry! :-)

Het beste antwoord

Zelf ben ik geen vegetariër, maar ook geen carnivoor. Ik eet vlees hooguit 1-2 keer per week, en de discussie over het wel of niet vlees eten, laten wij voor een andere keer, als je het niet erg vindt! :-)

Vanwege mijn beroep heb ik duizenden dieren van alle soorten geslacht zien worden: ritueel en niet ritueel, verdoofd en onverdoofd, in slachthuizen, in boerderijen en zelfs thuis. Ik heb het trouwens liever over "verdoofd" en "onverdoofd", al is het maar om de mensen te herinneren aan het feit dat niet alleen moslims (=halal) hun dieren onverdoofd slachten.

Ik ben het met nieuwsgierig eens dat de meest humane methode is om de dieren in hun eigen vertrouwde omgeving te slachten. De meeste stress komt niet van het slachten zelf, maar door het urenlang durende proces van inladen, vervoeren, uitladen en wachten op het slachthuis tot het moment van slachten. Maar dat is helaas niet het einde van het verhaal.

De twee grootste voordelen van de slachthuismethode is dat het economisch gezien zeer voordelig is, en dat de hygiëne goed geborgd kan worden. Nadelen zijn evident, zeker voor een vegetariër: massaproductie, dierenleed en goedkoop vlees op het schap, waardoor het systeem zichzelf in stand houdt.
Maar even terug op je vraag over dierenleed: stel dat wij met z'n allen minder vlees gaan eten. Dan zijn de grote slachthuizen overbodig en het vlees flink duurder. Heb je minder dierenleed door de dieren in de boerderij te laten slachten? Dat is maar de vraag, want dat gebeurt nu nog steeds, en mijn ervaring (hoe triest dan ook) is dat heel wat slachters (moslim, jood, christelijk en ongelovigen) absoluut geen respect hebben voor het dier, en veel meer pijn en stress veroorzaken dan het gemiddelde slachthuis. Ze doen dat met veel minder dieren, dat wel, maar doordat er geen permanent toezicht mogelijk is, is de verleiding groot om het belang van het dier even te vergeten.

En dan de kern van je vraag: is onverdoofd slachten (ritueel of niet) dieronvriendelijk? Het antwoord is complex, zoals je boven kon lezen, omdat er veel meer bij komt kijken dan het gebruik wel of niet van een slagpen of een stroomstoot.
Mijn visie is dat in het slachthuis maar weinig verschil is tussen verdoofd en onverdoofd, vanwege alle stress vooraf, al zou ik altijd kiezen voor verdoofd slachten.
Slachten "ter plaatse" klinkt mooi, maar dan komt alles op de vaardigheid en goede wil van de slachter neer.

Zie verder mij reactie vanwege gebrek aan ruimte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... vervolg op mijn antwoord: Een goed toegepaste bedwelming van het dier (slagpen bij koeien, schapen en geiten, en een stroomstoot of verdoving met behulp van CO2 bij kippen) garandeert dat het dier niets voelt van het aansnijden en leegbloeden. Het verdere proces duurt dan even lang en verloopt gelijk aan het onverdoofd slachten. Onverdoofd slachten houdt in dat het dier een diepe snee krijgt in zijn hals. En nu komt het controversiële gedeelte: als je het écht goed doet, dan is het dier vrijwel meteen gevoelloos, omdat de hersenen geen bloedtoevoer krijgen en razendsnel leegbloeden. Van de snee zelf hebben ze geen last, dat is zeker. Dat heb je waarschijnlijk zelf kunnen ervaren als je jezelf ooit flink verwond hebt met een scherp voorwerp (ik wel, en de pijn komt veel later, als je tenminste in leven blijft)
En op een punt zijn wij het ermee eens: het ziet niet uit. Een onverdoofd geslacht dier draait met z'n ogen, stuitert en trapt, maar dat is een fysiologische reactie waarbij niet per se pijn en leed gepaard gaan, tenminste als aan de voorwaarde voldaan is van "hét goed doen", en dat is dan maar de vraag. Vandaar, en om ongelukken te voorkomen, dat zolang je niet zeer zeker weet dat degene die het dier aansnijdt het 100% goed gaat doen (en dan is het bijna even diervriendelijk dan met bedwelming, al ziet het minder mooi uit), mijn voorkeur altijd gaat naar het verdoofd slachten van dieren. Maar voor mij gaat de discussie véél verder dan het verdoofd/onverdoofd/ritueel, en dat zeg ik als bewuste vleeseter, waarbij "bewust" staat voor "bezorgd".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (2)

De meest diervriendelijke methode is een rijdend abattoir naar je dieren te laten toekomen, zodat ze de stress van het inladen, vervoerd worden, en uitgeladen worden bij het abattoir ( waar het natuurlijk stinkt naar angst en bloed) niet hoeven mee te maken.

Er zijn slachters, die dit doen : met een soort vrachtwagen naar de te slachten dieren toegaan. De dieren staan in hun vertrouwde omgeving, en na een kort wandelingetje is het dan einde-oefening....

De 'normale' methode is met een slagpen in de hersenen, waardoor het dier (gestresst en doodsbang) in één keer dood omvalt. Voor kippen gebeurt dit vaak door ze aan de poten op te hangen, en ze dan een stroomstoot toe te dienen.
Ze hangen dan al aan een soort van lopende band, waardoor ze gelijk het hele proces ingaan : koppen eraf, veren eruit, ingewanden eruit, enz, tot ze er als kippenborsten en- poten aan de andere kant uitkomen.

De halal-methode is een slagader doorsnijden, en het dier laten doodbloeden. Dit kan véél langer duren dan de 40 seconden, waar de politiek nu de mond van vol heeft.
Ik heb op diverse Arabische markten geiten en schapen soms 20 minuten horen kermen, terwijl ze ondersteboven aan het leegbloeden waren....
Dit is beslist de meest dier-onvriendelijke manier, want zo'n snee doet pijn. Snij maar eens goed in je vinger, en je weet, hoe dat voelt....
Natuurlijk neemt het bewustzijn langzaam af als er een bepaalde hoeveelheid bloed weggelopen is : het dier raakt in shock. Maar je kunt er niet omheen, dat het dier een doodstrijd voert als het halal geslacht wordt.

Toegevoegd na 5 uur:
Na je toevoeging :
misschien wil je er eens wat meer over lezen, zodat je je mening zelf kunt vormen :

Ga naar de site van de dierenbescherming, en ga naar 'zoeken' : toets in : halal slachten.
Hier vindt je een enorm aantal artikelen uit de pers hierover.

Kijk, als je wilt, ook naar de site van Wakker Dier.(uitgesproken tegenstanders)

En als je bij google : 'halal slachten' intoetst, krijg je een aantal voorstanders van halal slachten aan het woord.

Ik leef zelf al mijn hele leven (ja, mijn ouders ook...) vegetarisch, dus ik ben tegen het slachten van dieren om ze op te eten : voor mij is dit het volledig zinloos doden van levende wezens, alleen omdat het zo lekker zou zijn - alle andere argumenten vóór vleeseten kan ik weerleggen.

Dus ik trek me verder terug, omdat ik een te gekleurde bril opheb....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed en volledig antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker een goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je toevoeging! Zelf ben ik ook vegetariër, daarom ben ik des te meer geïnteresseerd om het dierenleed te verzachten. Ook voor dieren die alsnog geboren worden met als doel tot biefstukjes versneden te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nieuwsgierig
Je zal wel zeker een gekleurde bril dragen, maar dat maakt je antwoord niet minder evenwichtig en goed onderbouwd, al is de woordkeuze idd soms iets te (donker) gekleurd.
Dikke plus!
Serieus, vier jaar durend vergelijkend warenonderzoek, werd gedaan door de zeer gerespecteerde professor Wilhem Schulze van de Universiteit Diergeneeskunde te Hannover. Met EEG en ECG werden hersen- en hartactiviteit gemeten bij schapen en kalveren. Het opzienbarende resultaat was dat bij de halssnede geen pijn gevoeld werd, de dieren snel bewusteloos en snel hersendood waren. De slachtpinmethode bleek echter verdacht te zijn. De dieren waren schijnbaar verdoofd, maar er werd aanzienlijk meer pijn gemeten.

Bij heel veel mensen leeft het naïeve geloof dat de westerse manier verlichter is dan andere methoden. Onze, humane wijze voor het slachten van vee bestaat uit bedwelming d.m.v. een stalen pin door het voorhoofd. Door deze verdoving zou de pijn van de slacht niet gevoeld worden. Dat is dus de vraag.
Het klopt, de hersenen zelf zijn doof voor pijn, dus de pin door het hoofd wordt niet gevoeld. De receptoren voor pijnprikkels van buitenaf blijven het vervolg echter gewoon registreren. Het schietmasker werd ook niet voor niets uitgevonden door Hugo Heis. Als directeur van een slachthuis te Straubing ben je wat blij als de dieren als vanzelf dood neer lijken te vallen. Dit wordt tegenwoordig bedwelmen genoemd, maar het is in feite een eufemisme voor een dier knock-out slaan en aan stukken snijden. De moslims en de joden brengen tenminste nog het respect op om te wachten tot een dier daadwerkelijk is overleden. In de tijd dat een vakkundig ritueel geslachte koe rustig ligt dood te bloeden uit een pijnloze wond, wordt ons vee al aan stukken gezaagd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze meneer is geboren in 1920 , het onderzoek waar jij op doelt is rond 74 uit gevoerd onder niet wetenschappelijke omstandigheden en wel met hightech dunne snij apparatuur .En een goed onderzoek moet ook herhaald kunnen worden . Het blijft tot nu een controversieel onderzoek . Inderdaad ook een mens schijnt met polsen doorsnijden , in een lauw bad weinig te voelen (geen bron ) Don't try dis at home .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@debbiegirl
Reactie van Kapperkort is zeer waardevol.
Trouwens, je suggereert dat de Westerse methode (om het zo maar te noemen, voor het gemak) inhoudt dat het dier meteen na het bedwelmen aan stukken wordt gesneden, terwijl dat helemaal niet zo is.
Direct na het bedwelmen wordt de hals ingesneden, moet het dier toch leegbloeden, en dat duurt precies even lang als bij een rituele slachting. Feitelijk, het enige verschil tussen ritueel en niet ritueel slachten is het bedwelmen vooraf. De rest is precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien een interessante link betreffende dit onderwerp: http://www.woordenmetzielenzin.nl/art/overig/ritueelslachten.htm Ikheb de eerste 5 punten gelezen en vond het tegevoegde waarde hebben voor de behandeling van de gestelde vraag.