Wat is het verschil tussen een positieve en een negatieve bloedgroep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
42.5K

Het beste antwoord

Je kunt A-positief, A-negatief, B-positief, B-negatief, AB-positief, AB-negatief, O-positief of O-negatief
bloed hebben.
Voor Nederland geldt:

Bloedgroep A 42 %
Bloedgroep B 8 %
Bloedgroep AB 3 %
Bloedgroep O 47 %

Naast A en B, bestaat er nog een derde antigeen op de oppervlakte van de rode bloedcellen, namelijk de rhesusfactor. Wie rode bloedcellen heeft waarop deze rhesusfactor zit, is rhesus-positief. De anderen zijn rhesus-negatief.
85 % van de bevolking heeft de rhesusfaktor (rh+) en
15 % is dus rhesusnegatief.

De bloedgroep wordt weergegeven door beide types van antigenen. Bent u bijvoorbeeld A positief, dan dragen uw rode bloedcellen zowel A-antigenen als rhesusfactor. Bent u A negatief dan dragen uw rode bloedcellen A-antigenen maar geen (negatief) rhesusfaktor.
De rhesusfactor komt voor bij 85% van de Europese bevolking. De overige 15% is rhesus-negatief. Wanneer iemand met rhesus-negatief bloed een bloedtransfusie krijgt met rhesus-positief bloed, dan gaat het bloed van de ontvanger antistoffen maken tegen de rhesusfactor en gaat het bloed samenklonteren. Zelfs indien beide dezelfde A, B, AB of O-bloedgroep hebben. Tegenwoordig wordt het bloed van donor en ontvanger eerst in het laboratorium gekruist alvorens met een bloedtransfusie toedient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De resusfactor. Een 'negatieve bloedgroep' betekent dat de bloedcellen een bepaald kenmerk niet hebben die een 'positieve bloedgroep' wel heeft.

Dit is bijvoorbeeld belangrijk bij bloedtransfusies. Als iemand die zelf geen resusfactor heeft bloed ontvangt dat wel een resusfactor heeft, zal zijn immuunsysteem de nieuwe bloedcellen beschouwen als ziektekiemen en opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even nog ter aanvulling op het antwoord van SuziQ
Meeste mensen zijn resus-positief.
Bij bevallingen kan de resus factor ok een rol spelen.
Misschien heb je wel eens van een Resus baby gehoort.
Heeft moeder resus-negatief en het kind resus- positief
Kán de moeder antistoffen ontwikkelen tegen het bloed van haar kind, bij een eerste kindje is dit geen probleem, want in principe is de bloedsomloop van moeder en kind gescheiden, maar tijdens de bevalling kan er wel bloed vermengd worden.
Bij een volgende bevallig wordt het positieve bloed eerder herkent en zullen de antistoffen het bloed van het kindje afbreken. Deze kindjes moesten ná hun geboorte direct volledige bloedtransfusie.
Na de bevalling wordt er gelijk bloed afgenomen van de baby, via de navelstreng en de bloedgroep wordt bepaalt.
Gelukkig kunnen ze tegen woordig na een bevallig de moeder een zgn ant-d injectie geven waarddoor er geen antistoffen meer in het bloed zitten.
Ben je resus negatief dan zijn ze bij de bloedbank blij met je.
Resus Negatief bloed kunnen ze aan veel mensen geven, positief bloed kan iemand met een negatieve resus factor niet redden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij "een volgende bevalling" moet een volgende zwangerschap staan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rode bloedcellen zijn van mens tot mens verschillend. Op de celwand van de rode bloedcellen bevinden zich de bloedgroepkenmerken, de eiwitten. Niet ieder mens heeft dezelfde eiwitten op zijn rode bloedcellen. De structuren die door deze eiwitten worden gevormd, zijn onder te verdelen in verschillende groepen: de bloedgroepen. Het meest bekend zijn A, B, AB en 0 (nul) van het AB0-bloedgroepsysteem.