Hoe markeer je schildpadden op een diervriendelijke manier?

Stel, je hebt een vijver met ruim 50 schildpadden, deze wil je allemaal op een dieet zetten. Zodat je obese, maar ook ondervoeding voorkomt. Hoe zou je ze individueel kunnen herkennen.
Zijn er bepaalde stoffen die je kunt aanbrengen? In mijn gedachten laat alles los dat je op de schild plaatst, aangezien die ook 'vervelt'.

(overigens zijn de dieren gechipt, dus je zou het altijd kunnen checken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

Je kunt ze met een watervaste en u.v. bestendige stift een num. geven.
Doe dat dan aan twee kanten, laten ze oude stukjes schild los, dan zie je dat van te voren al aankomen, dan staat er altijd nog wel 1 num. op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad een hele simpele oplossing voor het probleem van vervellen!!! Wat stom dat ik er zelf niet op gekomen ben!
Weet je misschien of er geschikte stiften op de markt te koop zijn?
Misschien zou je het zelfs nog specialistischer kunnen maken en dan iets van een stift kunnen gebruiken die alleen oplicht bij uv licht ofzo? Ik bedoel het zelfde principe als een schorpioen.
Weet je misschien of die bestaan, in watervaste vorm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, heb geen idee of dat soort pennen bestaan.
wal watervaste, U.V. bestendige pennen,ze worden gebruikt om etiketten te schrijven voor planten.
Je hebt deze ook met een soort zwarte verf er in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En is de inkt niet schadelijk voor de diertjes, want langzaam zal er toch veel in het water komen. Ookal wordt het ververst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk maar heel weinig inkt/ verf.
Heb ook geen idee of hier enige ervaring mee is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Je kunt, zonder ze pijn te doen, een stukje van de rand van het schild afknippen met een tang. Als het goed is, groeit dat stukje niet terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me geen slim idee, hoe hou je 50 schildjes uit elkaar...
tsja met 50 schildpadden is het wel een heel gedoe.
en hoe wil je ze apart voeren?

bij ons op de opvang gebruiken we nagellak, en zo nodig verversen we dat.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat er meer om dat je bepaalde individuen in de gaten kunt houden.
Kunt voorkomen dat de obese schildpadden te veel voedsel krijgen en de magere dieren wat meer. Nagelak, dat lijkt me een beter plant, dan ze beschadigen.
Hoe lang blijft dat ongeveer zitten?
Zijn er andere middeltjes die langer blijven zitten?
Rieneke1
11 jaar geleden
hoe lang het blijft zitten hangt er vanaf hoe oud de bovenste hoornplaten zijn.
als het dier op het punt van vervellen staat is het natuurlijk snel weg.
als je een goed felle kleur gebruikt, dan blijft dat best wel een tijd zichtbaar, denk dan aan een paar/aantal weken. verdere tips heb ik niet voor je; we plakken ook wel stickers op koppies, maar dat lijkt me bij schildpadden geen strak plan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is het probleem, ze vervellen. Stikkers lijken me ook geen sterk plan...
Je zou eigenlijk een soort piercing moeten kunnen geven...
Rieneke1
11 jaar geleden
is het niet mogelijk de vijver tijdelijk in twee delen te splitsen?
dat zou het allemaal wat simpeler maken, met een minimum aan stress?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nagellak was ook het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke* de vijver splitsen gaat wel, maar die 50 was een voorbeeld.
Het echte aantal is nu ruim 260, verdeelt over vijvers van 50 en het loopt sterk op! Ik heb het dan ook over een opvang. Een schildpadjes zijn nogal populaire dumpdieren!