Zorgen papegaaivissen voor witte stranden?

Ik hoorde op de TV dat de uitwerpselen van papegaaivissen het mooie witte zand geeft van tropische eilanden en zo. Weet iemand of dit waar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5K

Het beste antwoord

Gedurende de dag foerageert de papegaaivis door grote happen uit het levende koraal te nemen, wat goed hoorbaar is voor duikers. De vermalen onverteerbare kalkskeletten zinken als fijn wit zand naar de bodem. Deze uitwerpselen dragen in belangrijke mate bij aan het ontstaan van tropische witte zandstranden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedank!, maar is Foerageren zo iets als eten/wroeten?

Andere antwoorden (1)

De papegaaivissen vermalen het koraal met hun keeltanden en slikken alle gemalen gedeeltes in. Het onverteerbare gedeelte wordt weer uitgescheiden in de faeces (poep).

Ook zijn de faeces van belang voor de bacterien die in de koraalcellen leven (zoöxanthellen), die worden met de faeces weer uitgescheiden, zodat papegaaivissen op die manier het koraal kunnen enten met nieuwe bacterien. Het is dus mogelijk dat papegaaivissen om deze reden erg belangrijk zijn voor het gezondheid van het rif.