wordt een havik ook door andere dieren op gegeten?

een havik is een roofdier maar kan het zelf ook nog opgegeten worden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs krokodillen worden gegeten en inktvis, wat dacht je van haai? Gevleugelte is erg in trek bij katachtigen onder andere, ze moeten echter wel alle geluk van de wereld hebben om ze te vangen....eentje die net een lekker maaltijdje aan het verorberen is en doof en blind is. ;-)

Antwoorden (3)

Een volwassen havik heeft vrijwel geen natuurlijke vijanden. Jonge haviken kunnen wel eens worden opgegeten door boommarters.
bamibal
12 jaar geleden
een havik is geen prooidier, en zal bij leven niet snel opgegeten worden.
na zijn dood loopt hij wel kans opgegeten te worden, bijvoorbeeld door buizerds of kraaien.
ook een vos zal er wel raad mee weten.

kijk maar eens op de site www.dooddoetleven.nl
een overleden dier voorziet heel veel andere dieren van voedsel.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal Rieneke.
Of ik dat wat ik in gedachte heb ook wel eens bij de Havik kan gebeuren weet ik niet,maar ik herinner mij een natuurboek van lang geleden,en daar was er een vliegende arend te zien met een wezeltje in haar nek.
En het was niet die wezel zijn bedoeling een lift te krijgen.
Het was namelijk zo dat die wezel zin had in bloed en vlees en de arend besprong terwijl de arend op het nest zat en de wezel beet zich vast in de arend haar nek.
Zeer geschrokken vloog de arend op maar de wezel liet niet los en terwijl de wezel zich met zijn poten aan de arend vasthield beet de wezel telkens weer opnieuw toe,en nog eens en nog eens en nog eens,net zolang en zo vaak tot de arend door bloedverlies en zwakte op de grond lande en opgaf,dit nog steeds met de wezel in haar nek.
Zo ving een klein wezeltje een grote adelaar.
Ik verzin dit niet en dit is ook geen verhaaltje,neen,dit gebeurde echt.
Zoals ik al zei las ik dit ooit eens in een natuurboek en er was een foto bij van een vliegende adelaar met een wezeltje in haar nek,en op die foto was goed te zien hoe die wezel zich met poten en tanden vast beet,en deze uitleg stond erbij.
Helaas vond ik het niet op internet,anders had ik de link hier graag bijgezet.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat een verhaal!
toch denk ik dat het meer anecdotisch is dan een bewijs dat wezeltjes haviken als prooi zien.
Afhankelijk van het formaat van de havik en het beschikbare voedsel in een territorium kan een havik pech hebben bij een hongerige grote buizerd.

Er is echter één roofvogel die (hoewel dit niet zijn voorkeur heeft) zeker geen moeite heeft met het villen en verslinden van een volwassen havik of buizerd en dat is de Europese Oehoe. Deze gruwelijke en moordlustige uilensoort staat er om bekend dat hij met gemak grote prooien en andere rovers en zelfs egels met zijn scherpe scheermes klauwen te grazen neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus wat is je punt? Je beaamt wat ik zeg inzake de oehoe, dus beaam je ook die bijvoeglijke naamwoorden. Een rover waar havik/buizerd het tegen aflegt is ook gruwelijk en 'moordlustig' omdat de oehoe erom bekend staat meer te vangen/doden dan het kroost op kan, met alle gevolgen van de rondslingerende rotte kadavers van dien....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat een oehoe moordlustig is. Hiermee lijk je te suggereren dat hij het doet om het moorden. Wat natuurlijk niet zo is!
Natuurlijk is moorden (het doden van een prooi) wel een must. En zoals viridiflavus al zegt, een buizerd krijgt een gezonde havik niet te pakken.
Wellicht krijgt hij zieke of niet oplettende dieren wel te pakken, maar het aantal haviken dat gevangen word door buizerds, is naar mijn weten verwaarloosbaar.