Worden 'vampieren' (vleermuis) tot de carnivoren gerekend?

Die eten toch geen vlees?
Of is bloed vlees?

Toegevoegd na 20 minuten:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid962861/vier-kinderen-dood-na-beet-door-vampiervleermuis.aspx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vampieren eten bloed (ook mensenbloed)

Het beste antwoord

De vampiervleermuizen zijn carnivoren, aangezien ze zich voeden met dierlijke eiwitten.

Je zou hem ook nog onder kunnen onderverdelen in de parasieten.
Hij dood namelijk zijn prooi niet, maar neemt een klein beetje van zijn levenssap.

(een parasiet hoeft niet beslist een carnivoor te zijn, denk maar aan dieren die aan de wortels van planten zuigen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tot voor kort werden de vleermuizen in twee onderordes ingedeeld: Megachiroptera (grote vleermuizen) en Microchiroptera (kleine vleermuizen). De eerste groep bestaat uit grotere soorten, die zich meestal op het zicht oriënteren en die vaak fruit eten; de vleerhonden behoren hiertoe. De tweede groep bestaat vrijwel alleen uit vleeseters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik , maar at zegt niets over 'vampieren' en andere bloedzuigers
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zegt het wel, de vampiervleermuizen behoren tot de Microchiroptera......dus zijn carnivoren.
ik ben voor je op zoek gegaan, en heb het volgende gevonden; vampiervleermuizen zijn carnivoren met een gespecialiseerd dieet.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Vind het enigszins grappig antwoord.
Rieneke1
11 jaar geleden
tsja, je hebt carnivoren ook in soorten en maten.
katten zijn bijvoorbeeld weer obligate carnivoren.
wat vind je grappig?
dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je ook hoe de uitgescheiden stoffen heten om het bloed liquide te houden ? ....Draculine
Rieneke1
11 jaar geleden
niet alleen vloeibaar houden, maar ook pijnstiller toevoegend, maar geen idee hoe het heet.
wellicht kan je wat vindën onder: desmodontidae.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant, die verschillende soorten carnivoren.
Wat houdt obligate carnivoren in? Dat ze vlees móeten eten? Welke vormen zijn er nog meer? (Of zijn het er teveel om op te noemen?)
Rieneke1
11 jaar geleden
een obligate carnivoor kan niet zonder dierlijke eiwitten om essentiele voedingsstoffen op te nemen.
terwijl je bijvoorbeeld een hond het beste als carnivoor kan voeden, maar ook met een bak sperziebonen weet die wel raad, en zal die minder snel tekorten opdoen.
Lijkt me een parasiet, net als een bloedzuiger of een bedwants. Vampiers eten alleen bloed en doden hun gastheer niet.

De dood van de kinderen werd veroorzaakt door een vampier met hondsdolheid neem ik aan. In het Oosten van Zuid Amerika zijn vampieren een bedreiging, als je daar naar afgelegen gebieden gaat kun je een rabies inenting overwegen, anders heb je na een beet van een hond, een vampier of iets anders maar 24 uur om een gespecialiseerd ziekenhuis te bereiken. Er sterven trouwens miljoenen kinderen aan muggenbeten, vooral door malaria, maar ook gele koorts, dengue en andere. Vampiers en dolle honden zijn van een andere orde. In Zuid Amerika komen ook vervelende grote bedwantsen voor die "Chagas disease" overbrengen. Deze ziekte heeft Charles Darwin na de reis met de Beagle aan huis gekluisterd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een carnivoor hoeft niet perse een dier te zijn die bloed inneemt, het gaat erom dat het een ander dier opeet.

Stel je hebt gras dat wordt opgegeten door een sprinkhaan, dan is de sprinkhaan een herbivoor. Zodra dee sprinkhaan wordt opgegeten door een kikker, dan is de kikker een carnivoor ondanks dat de sprinkhaan geen bloed bevat. (vanwege de tracheeën die een insect heeft, een ademhalingsorgaan zoals de longen en kieuwen, vindt er direct uitwisseling van stoffen ls zuurstof en koolstofdioxide plaatst waardoor een vervoer vloeistof en pomp, zoals bloed en het hart, niet nodig zijn).

M.v.g.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ik zou een dier wat sprinkhanen eet, eerder een insecteneter dan een carnivoor noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die Vampieren eten helemaal GEEN dieren .
Ze doden zelfs niet.
Ze maken alleen twee kleine gaatjes in de hals en tappen bloed af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn maar twee soorten, herbivoor(vegetariër) of carnivoor. Een insecteneter is dus een dier dat andere dieren(dus insecten) eet. Een carnivoor dus. Daarnaast heb ik gezegt dat het niet perse bloed hoeft te drinken, het kan dus wel zoals hier het geval.
Rieneke1
11 jaar geleden
ik onderscheid vijf soorten: herbivoren (planteneters), carnivoren (vleeseters), omnivoren (alleseters), viseters en insecteneters.
Rieneke1
11 jaar geleden
je blijkt gelijk te hebben: insecteneters vormen een subgroep onder de carnivoren, net als viseters.
ik neem het voorgaande dus terug: weer wat geleerd :)