Welke kleurstoffen kunnen terechtkomen in de stoelgang?

ik heb voor mijn verjaardagsfeest een rainbowcake gemaakt met pikzwarte marshmallow fondant. Ik heb eerder rainbow pancakes gemaakt, en toen kwam ik er in ieder geval achter dat een paar kleurstoffen die samen groen maken, niet worden afgebroken.

Ik heb de volgende kleurstoffen gebruikt (in geconcentreerde gelvorm, specifiek voor het kleuren van fondants en icings):
E102 (geel)
E129 (rood)
E133 (blauw)
E132 (indigo)
E122 (ook een soort rood)
E110 (ook een soort geel)

Combinaties van deze E-nummers geven andere kleuren, zoals roze, violet, groen en zwart.

Ik heb zelf al geprobeerd uit te zoeken welke kleurstoffen worden afgebroken, maar die zoektocht kwam op niets uit.

Toegevoegd na 12 uur:
Nu is het een dag geleden dat de taart is geconsumeerd. Ik kan tot de conclusie komen dat zowel de vaste als de vloeibare stoelgang kleuren aannemen. Als eerste is groen zichtbaar, vervolgens komt blauw, en de laatste kleur tot nu toe is geel. Niet de 'ik-ben-uitgedroogd-geel' die zo typisch is voor de eerste ochtendplas, maar meer kanariegeel.

Ik kan in ieder geval tot de conclusie komen dat rood meer wordt afgebroken dan geel, groen en blauw.

Ik dacht: laat ik mijn conclusie hier maar neerzetten, dan kunnen anderen (misschien) ook antwoord krijgen op deze prangende vraag :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.8K

Het beste antwoord

Kleurstoffen zullen eigenlijk nooit helemaal afgebroken worden. Wanneer je een dusdanige hoeveelheid inneemt zul je dat ook terug zien. Je moet wel na gaan dat donkere kleuren hierbij veel eerder zichtbaar zijn dan de lichtere variant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

E102 = tartrazine
E129 = Allurarood afgeraden voor mensen met astma
E133 = trifenyl methendaatzuur (afgeraden voor hyperactieve kinderen
E132= wede
E122 = Azorubine (afgeraden voor mensen met astma)
E110 = Azo Kleurstof

Gebruik liever natuurlijke kleurstoffen dat verdraagt je lichaam waarschijnlijk ook beter. Ik zeg niet dat all E-nummers slecht zijn maar er zitten wel slechte tussen natuurlijk!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurlijke_kleurstof