welke vogels kom je tegen in een ''normaal'' park?

Ik moet een educatieve les voorbereiden voor kinderen in een park over vogels, welke vogels zijn leuk, interesant en makkelijk te vinden en te herkennen in een algemeen normaal parkje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (5)

in het park bij mij in de buurt zitten tortels, houtduiven, merels, eksters, vlaamse gaaien en kauwtjes.
zelf vind ik kauwtjes enorm leuk.
reteslim, en een ingewikkeld sociaal leven.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En mega-berekenend die kauwtjes.
Bij ons in de tuin hebben ze een broedende bosuil vermoord, door zoveel takken op het broedende beest te stapelen dat die het nest niet meer afkon.
Rieneke1
12 jaar geleden
wat bizar zeg, daar heb ik (gelukkig) nog niet eerder van gehoord.
wat voor motivatie zou daar achter zitten?
zelf nestelen ze veel liever in schoorstenen en onder dakpannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hadden al eens in dezelfde kast gebroed. Kauwtjes zijn in ieder geval vervelende beesten, heb je wel eens gekeken op de website http://www.beleefdelente.nl ?
Daar hebben ze webcams bij nesten.
Tot een jaar of drie geleden was er ook een webcam bij het torenvalk-nest.
Vier jaar geleden vonden er grote vechtpartijen plaats tussen de kauw en de torenvalk.
Een jaar later broedde er een holenduif en de kauwtjes hadden daar dezelfde taktiek als bij onze bosuil: Helemaal inbouwen, zodat de holenduif moest kiezen tussen haar nest en haar leven.
Zo gauw de holenduif weg was, werden de eieren vernield/genuttigd door de kauwtjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
tsja, dat komt idd niet erg sympathiek over, maar het gaat er in de natuur wel vaker niet zachtzinnig aan toe.
ik blijf een fan van de kauwtjes.
als je er nog aan kan komen, lees dan eens; ik sprak met viervoeters, vogels en vissen, van konrad lorenz.
wie weet word je dan alsnog kauwenfan! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat ik geen kauwenfan ben. Hoewel mijn grote liefde van vroeger door bovengenoemde incidenten wel enigszins bekoeld is, biljf ik het toch nog wel leuke beestjes vinden. Ik heb er vroeger drie gehad.
Twee waren er uit het nest gegooid, helemaal kaal nog, die hebben we binnen in huis genomen en groot gekregen.
Nummer drie vond ik een week later op straat, deze had al veren, maar was verder nog vrij hulpeloos. Was een mooi setje. Heb er hele leuke maanden mee gehad, toen gingen wij op vakantie (ik wilde niet, maar ja, als 12-jarige mocht ik niet alleen thuisblijven).
Volgens de buren waren twee van hen na twee dagen vertrokken. Nummer drie heeft vier dagen op ons gewacht en is toen ook vertrokken...
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is zeker leuk, balen dat je als 12 jarige zo weinig in te brengen had he ;)
maar waarschijnlijk het beste zo voor de kauwtjes.
op het moment is het de stilte voor de storm, maar de golf jonkies kan ons ieder moment overspoelen :)
nog geen kauwtjes hoor, die komen pas later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat vinkje dat we een jaar later hadden, dat is wel gebleven tijdens onze vakantie.
(toen hadden we mensen in huis). Het beestje sliep in de huiskamer, 's morgens ging het naar buiten en 's avonds meldde het zich weer. Eind september was die opeens weg... "naar het zuiden gevlogen" heb ik mezelf maar voorgehouden :)
+ voor Rieneke
Maar vergeet ook niet de mussen, koolmezen, pimpelmezen en vinkjes. En wellicht zie je ook nog een roodborstje.
Leuk zo'n les, veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
de mussen lijken hier wel uitgestorven helaas :(
Voornamelijk rond de grote steden komen ook veel halsbandparkieten voor. Het zou natuurlijk erg leuk zijn om die tegen te komen, dat verwachten kinderen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar nog niet aan gedacht is: in een park bevindt zich meestal ook een vijver. In de vijver zijn vrijwel altijd eenden en zwanen te zien. Soms ook ganzen.
Amadea
12 jaar geleden
Bonte en groene specht, boomklevers en boomkruipertjes. Misschien een uil (hier tenminste wel).

Toegevoegd na 4 uur:
Dit zijn uiteraard aanvullingen op de reeds genoemde vogels.