Hebben tweelingen hetzelfde dna ?

Dna tweeling

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hun vingerafdrukken zijn niet hetzelfde. Vingerafdrukken worden in de baarmoeder gevormd en zijn een samenspel van DNA (identiek bij eeneiige tweelingen), voeding, plaats in de baarmoeder, snelheid van ontwikkeling van de vingers,... en dat is verschillend bij alle tweelingen. De vingerafdrukken zullen in grote lijnen identiek zijn, maar de details zullen anders zijn. Bronnen:
- http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/14998

Antwoorden (6)

Eéneiige tweelingen hebben in principe hetzelfde DNA.
Twee-eiige tweelingen niet.
bamibal
12 jaar geleden
Eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, tweelingen waarvan elk uit een ander ei kan niet hetzelfde DNA hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je zou kunnen zeggen dat een Twee-eiige tweeling hetzelfde DNA heeft.
Maar uit een gedetailleerde studie blijkt het ook wel eens anders te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twee-eiige tweelingen hebben verschillend DNA. Net zo verschillend als een broer en zus dus jaren na elkaar geboren worden.
Een-eiige tweelingen ontstaan oorspronkelijk uit hetzelfde embryo wat in twee delen uit elkaar gevallen is. Hierdoor zal het DNA in beiden hetzelfde zijn. Wel kunnen er kleine verschillen zijn in hoe hun DNA actief is. Niet alle DNA/chromosomen is.zijn namelijk even actief. Hierdoor kunnen er al voor de geboorte kleine verschillen ontstaan. De volgorde van de base/nucleotiden in het DNA blijft hetzelfde echter. Je kan dus zeggen dat het DNA hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 eiige tweelingen wel omdat in het begin van de zwangerschap dat eitje zich gedeelt heeft. Mijn dochters hebben dit dus. Twee eiige tweelingen zijn gewoon broertje zusje of zusjes of broertjes omdat hun in 2 eitjes kwamen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij eeneiige tweelingen ontstaan na de eerste delingen kleine verschillen in het dna (oa. snips )en is het dna daarna niet exact hetzelfde.
Toch zal het verschil in het genoom uitermate klein zijn en is weefsel onderling volledig compatible.
Maar helemaal gelijk is het dus niet.
Deelfoutjes ontstaan gemakkelijk als je beseft dat iedere cel twee METER dna heeft en op de miljoen basenparen er per deling wel eens wat fout gaat.
Nu worden deze fouten grotendeels hersteld maar niet allemaal.....
Je kunt je voorstellen dat vrije radicalen , ioniserende straling en andere verstoorders perfecte uitlezing en reproductie verstoren.
Toch zul je haast het feitelijke genoom van beide twins moeten vergelijken om het verschil te zien.....