Wat is dit voor insect, is het schadelijk?

Af en toe vinden we in ons huis een soort kever. Als je hem platslaat geeft hij een zeer onaangename geur. Hij beweegt nauwelijks en laat zich gemakkelijk vangen.
Hoe kan ik hem bestrijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
71.7K

Antwoorden (5)

Volgens mij een soort wants. Welke soort weet ik niet.
Weet wel dat sommige wantsen van planten leven en andere op insecten jagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een bepaalde soort van een wants.
Hoe jij het beschrijft: de onaangename geur...
Dat hoort zo bij deze diertjes.
Ze zijn voor mensen niet schadelijk, ten minste, als je ze niet opeet.
Je kunt hem het beste gewoon in de tuin vrijlaten, of waar je deze gevonden hebt.
Dát is zijn leefgebied, dus als je natuur wilt behouden...

Dus nogmaals, het is een wantsensoort en is niet schadelijk. En eh.. die geur hoort bij deze beestjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat het Coreus marginatus is, de zuringwants of fluweelbruine randwants, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuringwants

"Veel wantsen hebben al in het nimfstadium geurklieren in de achterzijde van het borststuk, die uitmonden in de flanken. De afscheiding stinkt en smaakt niet alleen verschrikkelijk, maar heeft op andere insecten ook een verlammende werking, de wants zelf heeft aanpassingen om te voorkomen dat hij door de eigen afscheiding wordt vergiftigd. Sommige wantsen kunnen deze afscheiding, die bestaat uit organische zuren, alcoholen en esters, zelfs gericht wegschieten. Bij in het water levende soorten worden de afscheidingen ingezet tegen micro-organismen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wants

Ik vermoed dat ze binnen overwinterd hebben en nu weer naar buiten trekken. Dus laat ze maar gewoon gaan, ze richten geen schade aan en brengen geen ziektes over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wantsen (dit is er inderdaad een) zijn schadelijk, ze kunnen steken/bijten (ook mensen) en darmee oa ziekten verspreiden.
Ze zijn niet snel maar wel taai. Zijn er veel wantsen dan is dat met insecticide op basis van dichloorvos oid te bestrijden.

Heel soms vormen wantsen een plaag in lang onbewoonde woningen, ook bedwantsen bestaan.
Het zijn dus parasieten die oa op bloed leven, alhoewel sommige soorten plantensappen aanboren.

Ken merkend voor wantsen is dat ze kunnen stinken, vooral als je ze plat slaat.Ze kunnen neurotoxinen bevatten en hebben daarom niet zoveel vijanden.
Dat betekent dat ze een plaag kunnen vormen als ze hun gang kunnen gaan, alhoewel ze zich niet zo snel vermeerderen als sommige andere parasieten.
Wel hangt dat vermeerderen heel sterk van de omstandigheden af.
Sommige wantsensoorten kunnen vrij oud worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een kat of hond kan ook bijten, die noemen we ook niet schadelijk voor de mens. Ook zullen ze echt niet steken als je ze niet hardhandig vast pakt.
daarom heet hij een stink wants is niet schadelijk gewoon niks aan doen zijn er alleen bepaalde periodes en dan zijn ze in eens weer weg dus als je er een ziet niet aanraken en gewoon laten zitten