Als een visseneitje is bevrucht, kan deze uitgroeien tot een grote vis. Bij iedere vissoort verloopt de ontwikkeling anders. In dit voorbeeld kun je lezen en zien hoe de levensloop van een Snoek er uitziet.Snoeken leven in helder, plantenrijk water. In wateren zonder waterplanten zul je nauwelijks Snoeken vinden. Grote volwassen Snoeken trekken in het vroege voorjaar (maart-april) naar ondiepe plantenrijke wateren, om daar te paaien.

De vrouwtjes Snoeken zetten hun kleverige eitjes [1] af op de waterplanten, waarna het mannetje deze kan bevruchten.
Na twee weken komen de kleine Snoekjes [2] uit de eitjes. Deze Snoekjes kleven zich vast aan waterplanten. Ze hoeven nog niet direct eten te zoeken. De Snoekjes hebben namelijk nog voedsel in hun dooierzak. Na zeven tot elf dagen is dit reservevoedsel op en gaan de jonge Snoekjes [3] rondzwemmen tussen de waterplanten. Het voedsel dat zij eten is heel klein. Zij eten dan bijvoorbeeld Watervlooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men noemt het geen paren, maar paaien.

Op het moment van eiafzet wordt het vrouwtje begeleid door 2
tot 3 meestal kleinere mannetjes, die op ooghoogte naast haar zwemmen.
Tijdens de eiafzet is de geslachtsopening van het mannetje meestal op dezelfde hoogte als die van het vrouwtje.
Het paartje verlaagt de zwemsnelheid en het mannetje legt de staartvin onder het lichaam van het vrouwtje en mengt de geslachtsproducten als zij worden uitgescheiden.

De paai bestaat uit een lange serie van deze pogingen. Ze worden 1,5 tot 2,6 keer per minuut uitgevoerd. Per keer worden 5 tot 60 eieren afgezet.
Het paaien gebeurd met intervallen van 3 tot 5 minuten gedurende een of twee uren. Een vrouwtje kan circa 3 dagen achter elkaar paaien.