Hybride dieren bestaan. Betekend dit dat een mens en een chimpansee ook voor nageslacht kunnen zorgen?

Leeuw + Tijger = Lijger of Tigon (beide geslacht Panthera)
Paard + Ezel = Muildier of Muilezel (beide geslacht Equus)
Geit + Schaap = Gaap of Scheit (Verschillend geslacht, Capra & Ovis)

Dit zijn enkele voorbeelden van hybride dieren, 2 verschillende soorten dieren die vaak(!) wel tot hetzelfde geslacht behoren planten zich voort en zo ontstaan afwijkende soorten. Deze zijn vaak onvruchtbaar.

Zou dit betekenen dat een mens zich ook voort zou kunnen planten met een chimpansee? (ethische normen even buiten beschouwing laten).

Deze 2 "soorten" komen overigens ook uit hetzelfde geslacht. Namelijk het geslacht Hominidae.

Toegevoegd na 34 minuten:
De vraag is 2 jaar terug ook al eens gesteld in een andere context:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mannelijke-aap-vrouwelijk-mens-zwanger.3190

Echter wordt hier beweert dat het niet kan door verschillende mutaties. Maar als het bij de bovengenoemde voorbeelden kan, waarom dan niet bij de mens en de chimpansee?

Bij voorkeur een goede bronvermelding (ook niet aanwezig bij de eerder gestelde vraag)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is eerder gesteld
http://www.goeievraag.nl/vraag/mannelijke-aap-vrouwelijk-mens-zwanger.3190
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het nu inderdaad! Ik heb mijn vraag bijgewerkt.
Die vraag is wel erg oud en wel erg onvolledig.. Maar in ieder geval bedankt voor de tip!

Het beste antwoord

De hypothetische kruising tussen mens en chimp wordt een 'Humanzee' of 'Chuman' genoemd.

Hier is al veel over getheoretiseerd en wetenschappers gaan er van uit dat het mogelijk zou moeten zijn, maar in de praktijk is er tot op heden geen enkel bewijs voor dat de kruising mens-chimpansee ooit tot nageslacht heeft geleid.

Ilya Ivanovich Ivanov heeft in het begin van de 20e eeuw experimenten uitgevoerd met vrouwtjeschimpansees en menselijk sperma. Hieruit is geen zwangerschap ontstaan.

In onderstaande wikipedia-pagina vind je veel informatie (en bronnen), wel in het Engels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kruisen zal misschien moeilijk lukken, maar het is zeer waarschijnlijk dat het mogelijk is de embryo's van beide soorten samen te voegen. Gelukkig heeft niemand dat geprobeerd, want het resultaat zal afgrijselijk zijn. Een wezen dat stukken menselijke huid afwisselt met chimpanseehuid. Google maar eens op scheit of chimera.