Is het hygienischer om als rechthandig persoon een linkerhandig persoon een hand te geven dan een rechtshandigen?

Aan gezien de linkshandige het meeste zal doen met links is de kans vele malen kleiner dat deze persoon bacteriën op zijn rechterhand zal hebben.

Klopt deze redenering?

Is er onderzoek hier naar bekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij rechtshandig bent kan jij dus ook beter je linkerhand geven om te voorkomen dat jij een ander besmet, tenzij jij je handen wast na het toiletbezoek of niezen.
Ritsuka
12 jaar geleden
Leuke vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag riekt naar smetvrees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel val ik onder 'Ambidextrie', het niet hebben van een voorkeurshand (dus niet links en niet rechts georiënteerd zijn). Sommige dingen doe ik met links, andere weer met rechts en veel dingen doe ik de ene keer met links en dan weer met rechts. Welke hand zou je dan van mij willen hebben? ^_^ Of gaan we dan net als Jappanners naar elkaar buigen? ;-) Ik vind het een leuke en interessante vraag! :-) Goed bedacht.

Antwoorden (3)

Dat is in onze samenleving (lees: Hygiënische omgeving en leefwijze) onzin. In onhygiënische omgevingen(geen was/toilet voorzieningen enz..) Is dit wel van levens belang, omdat er dan idd minimale bacteriën overdragt is.
Met eet daar dan ook met rechter hand, en veegt de billen met de linker en iedereen moet zich hier aan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet alleen om billen afvegen, je wordt ook heel snel ziek als iemand snot aan zijn handen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit klinkt als een Islamitische wetgeving? (geen probleem overigens) De vraag is echter of in het westen dit ook zo gehanteert wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit was ook in het westen vroeger de strategie om te overleven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heel veel andere volkeren trouwens.
In sommige culturen veegt men de billen af met de hand, daarbij zal logischerwijs wel duidelijk zijn welke hand je beter kunt negeren.

De hand die je het meest gebruikt zal meer bacteriën kunnen bevatten en mogelijk ook meer kans op ziekteverwekkers. Ik denk dat het verschil in Westerse samenlevingen marginaal is.

Je redenatie klopt gedeeltelijk, want linkshandigen doen niet alles met de rechterhand. Daarnaast komt je rechterhand ook vaak in aanraking met de linker, bijvoorbeeld bij het in de handen klappen of wrijven.

Maar denk ook aan het met je hand afvegen van een loopneus, het aanraken van deurkrukken en kranen, het vasthouden van leuningen. Dit doe je ook vaak met een voorkeurshand, maar dat zal ook wel wisselen tussen links en rechts.

Hier is inderdaad wel onderzoek naar gedaan. Vrouwenhanden blijken meer soorten bacteriën te huisvesten. Belangrijk om je te realiseren: Dit hoeft niet met hygiëne te maken te hebben, maar kan ook aan de PH waarde van de huis liggen. Daarnaast betekent dit niet dat als je meer bacteriën huisvest op je hand, je dan hiermee ziektes overdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt :-) Ik ben linkshandig, maar juist dingen waar veel bacteriën op zitten doe ik met rechts, omdat deze voor rechtshandige gemaakt zijn. Bijvoorbeeld de computermuis op het werk of in de bieb (die ga ik niet alleen voor mij steeds omzetten ;-)), knippen met scharen op het werk, etc. Juist de dingen die openbaar gebruikt worden zijn vaak voor rechtshandige en de meeste linkshandige passen zich daar aan aan. Dus ik denk niet dat het heel veel scheelt aan bacteriën..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou me sowieso niet zo druk maken over de bacteriën op je hand. Handhygiëne (wassen) na toiletbezoek en voor je eten bereidt of eet zijn wel belangrijk. Als je werkt in een ziekenhuis of werkt met dieren is het ook belangrijk handen vaker te wassen. Bacteriën horen ook op de handen thuis. Het zorgt voor een gezond evenwicht. Je moet het zo zien: als je huid helemaal bedekt is met relatief ongevaarlijke bacteriën, dan is het moeilijk voor een ziekteverwekker om daar tussen te komen. Was je de huid met ontsmettingsmiddel en daarmee ook de natuurlijke bacteriën dan ligt een flink gebied open voor herkolonisatie.
Je redenatie klopt niet: Handen geven doe je per definitie, ook linkshandigen, met rechts. Maar ook al klopt je redenatie weliswaar niet, je hebt al wel het "geluk" dat die groep je een hand met rechts. Bij rechtshandigen heb je dan weer wat pech, want die doen veel met rechts en dat is dus de minder hygienische hand.