kan je een olielamp vullen met brandspiritus?

ik heb hier een glazenpot met een stoffen lont.
met welke vloeistof kan ik de glazen pot vullen?.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
11K

Antwoorden (8)

Nee, niet doen... Alleen olielampenvloeistof...

Ga meteen naar de huisarts...

Toegevoegd na 36 seconden:
Maar je kunt hem wel vullen, uiteraard, maar dan niet aansteken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een bom wilt maken gaat dat zo aardig lukken

niet doen!! spiritus is veel te vluchtig, neem lampolie of petrolium of desnoods diesel (stinkt wel) maar geen benzine, spiritus of andere zeer vluchtige brandstoffen. de verbrandingstemperatuur moet echt boven de 60 C liggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar wordt ie veel te heet van en de hele voorraad kan spontaan ontbranden en dat wil je niet met spiritus.
Lampolie is makkelijk verkrijgbaar.
AWM
14 jaar geleden
Alsjeblieft niet met spiritus vullen... want anders:

Niet naar de huisarts, rij maar meteen door naar het brandwondencentrum in Beverwijk. En ook even de brandweer bellen....

gewone lampolie is wel goed, dan kan je gewoon thuis blijven en de brandweer ook.
14 jaar geleden
Nooit doen! Je kan tegenwoordig lampenolie met een geurtje en/of kleurtje kopen. Staat nog leuk ook.
amc
14 jaar geleden
Doe maar gewoon lampenolie. Dan blijft het in ieder geval bij een mooi vlammetje. Niet meer niet minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook eens gedaan,maar het lontje ging niet eens branden.Hoezo een bom ??
Maar je moet dus gewoon lampolie gebruiken,met spiritus gaat het niet ,het lontje gaat niet branden of als hij wel brand kan het blijkbaar te heet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritus ontbrandt zeer snel en heeft een hele lichte blauwe vlam die men nauwelijks ziet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die min is voor mijn domme actie ?
Het is gewoon mijn ervaring dat de lont niet ging branden.
Ik weet hoe spiritus brand,we gourmetten met spiritusbranders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is omdat je blijkbaar niet weet waar je het over hebt.
Van domme acties leert men. Soms wat eerder, soms met wat meer pijn. ;-) Een bom zal het met spiritus niet direkt worden, maar omdat spiritus snel verdamt en zeer snel ontbrandt, kan bij het aansteken de boel spontaan een steekvlam geven of zelfs exploderen (dat zal je wel wat meer moeite kosten, dit hangt van het lucht-spiritus mengsel in de rest van het glas af). Indien het langer blijft branden, zal het glas warmer worden en meer spiritusdamp (=druk) onstaan die met een steeds grotere vlam de boel nog verder opwarmt. Het glas zal op een gegeven moment breken en alles brandt! Afhankelijk hoe spontaan dit gebeurd, is het explosie of gewoon een fikse fik. Lampenolie, diesel en peutroleum zijn nauwelijks zelfbrandend. Spiritus, alcohol, benzine ontbranden direkt bij een lagere temperatuur en zonder lont of vergasser.
Ligt eraan of je de olielamp ook wilt gebruiken. Je kunt de glazen pot vullen met welke vloeistof je maar wilt, ook met brandspiritus, maar hoogstwaarschijnlijk zal dan je hele huis ernaar gaan stinken, en aansteken (zeker van een glazen olielamp) is dan niet echt meer aan te raden.
Wil je je olielampje gebruiken als olielamp, ga dan naar een rommelwinkel als Blokker, Action of Gamma en koop een flesje lampolie.