Welke vissen zwemmen in de meren in tirol?

Komende zomer naar Tirol, we gaan naar de achensee, mijn vraag is welke vissen zwemmen in dit soort meren en is er in te zwemmen qua temperatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

Typisch voor de alpenmeren zijn de coregonidae (houtingachtigen), die op half water leven. Elk meer heeft zo een beetje zijn eigen soort, ze worden bevist met kleine kunstvliegjes op verschillende waterdieptes aan een lang verticale hoofdlijn. Dan is er ook nog de arctische zalmforel als relictpopulatie van de ijstijd met allerlei lokale (dwerg)varieteiten. De grootste prijs is een meerforel, een varieteit van de beekforel Salmo trutta die tot flinke afmetingen kan uitgroeien.

Verdere visfauna is minder typisch voor alpenmeren en zou je hier ook kunnen aantreffen. Het hangt er vanaf hoe hoog het meer ligt en hoeveel vervuiling met meststoffen het meer heeft binnengekregen of je een typische alpenmeerfauna hebt. De voorns zijn ook wat anders, Rutilus pigus (Donauvoorn) zou je kunnen vinden, misschien ook posachtigen zoals de zingel en de streber, hoewel dat meer riviervissen zijn. Verder misschien Ballerus ballerus en Abramis sapa (Donaubrasem) (lijken op kolblei) en en Pelecus cultratus, de sabelbliek. De Donau herbergt wat meer vissoorten dan de Rijn, maar doordat er geen obstakels meer tussen beide rivieren zijn komen dit soort vissen vaak ook al in de Rijn voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het recht om te vissen is al eeuwenoud en maakt deel uit van de Tiroolse cultuur. In de Tiroolse rivieren Adige/Etsch, Isarco/Eisack, Rienza/Rienz en Aurino/Ahr leven 35 verschillende vissoorten. Maar ook in stuwmeren, vijvers, bergbeken en –meren kunt u prima uw hengel uitslaan. Snoekrijk water, een meer vol karpers of een ‘forel, Tirol heeft het allemaal. Zorg wel voor een (redelijk dure) visvergunning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ...uit het blote hoofd of nog een link met meer info voor de vraagsteller (bronvermelding?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Link hoefde niet. Meer uitleg stond er ook niet.
Amadea
12 jaar geleden
Dan is het dus plagiaat en heeft Renw een onterechte plushttp://service2.sinfonet.it/Zuid_Tirol/_doctype_BasicArticle_Intro_Fishing_nl/D-12362-nl-Ontspannen_vissen_in_de_schitterende_natuur.html gekregen voor informatie die iemand anders geschreven heeft: http://www.suedtirol.info/nl/Bestemmingen--activiteiten/Andere-activiteiten/Vissen.html, http://service2.sinfonet.it/Zuid_Tirol/Andere_activiteiten/N-1054_0-nl-Vissen.html, of