waar vind ik informatie over hoe sprinkhanen zich voortbewegen?

Op google ik weet het, maar ik heb moeite met de juiste trefwoorden vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Reddie
12 jaar geleden
Met hun sterke lange achterpoten springen ze "de lucht in". Daarna vliegen ze verder. Meer valt er niet over te vertellen.
De informatie vind je dus op GV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, maar ik heb meer nodig.
Reddie
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk een heel verhaal ophangen over de lengte en de dikte van de pootspieren. Over hoeveel energie dat kost, en hoeveel een sprinkhaan dan moet eten, en wat. Etc. etc.
Maar volgens mij is er niet meer over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vraag is dus waar ik die informatie vind.

Het beste antwoord

Je vult sprinkhanen voortbewegen in, en je gaat aan het snuffelen. Dan word je onder andere verwezen naar deze pagina: http://www.ivn.nl/detail_page.phtml?&username=guest@ivn.nl&password=9999&groups=IVN&banner=11&province=NH®ion=gooi&relevance=ALL&page=Natuur_ABC_insecten_sprinkhanen
waarop staat: "De sprinkhanen hebben drie paar poten. Met de voorste en middelste poten kan alleen worden gelopen, de achterpoten hebben een sterk verbrede dij vanwege de hierin aanwezige dijspier die gebruikt wordt om te springen. Als voorbereiding op een sprong brengen ze met hun dijspier het kniegewricht op spanning door de achterpoten dubbel te trekken. Dat kniegewricht is eigenlijk een sterk veermechanisme en als dat ontspant strekt de achterpoot zich en lanceert daarmee de sprinkhaan. Een sprong kan zo’n tien keer de lichaamslengte beslaan. Aan alle pootjes - maar met name aan de achterpoten - zitten twee kleine uitsteeksels die voorkomen dat de sprinkhaan wegglijdt tijdens de afzet."

Wil je het heel precies weten, dan kijk je eerst wat de Latijnse naam van de onderorde (van sprinkhanen en krekels) is (Caelifera), en dan zoek je via Google op Caelifera jump - dat levert bijvoorbeeld dit op:
http://jeb.biologists.org/content/213/14/2386.full.pdf - een wetenschappelijk artikel over het springen van een bepaalde soort krekel. Als je er echt alles over wilt weten ;-)

Daarnaast vliegen sprinkhanen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehg,, nee dankje deze informatie zonder plaatjes is genoeg.
ik krijg de kriebels van die beesten en dan zijn ze vaak op die websites nog aardig genoeg geweest om sterk vergrotte afbeeldingen te plaatsen ;)