Heeft een mug een lever?

Of meerdere misschien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer hem eens alcoholist te maken, misschien krijgt ie een vergrootte lever.
flyingcrow
12 jaar geleden
;-)
flyingcrow
12 jaar geleden
Interessante vraag trouwens!

Het beste antwoord

Neen , een mug heeft geen bloed en geen bloedsomloop zoals wij dat kennen. Via tracheeen haalt hij adem en dat wordt door diffusie verspreid in de wittige vloeistof die rondgepompt wordt door een peristaltisch samenknijpende buis, een soort hart zou je kunnen zeggen
Ook heeft hij een touwladderzenuwstelsel en geen hersenen maar zenuwknopen, de totaal andere methode van voedselvoorziening maakt een lever als apart orgaan overbodig, de "darmen"zelf nemen die functies deels waar.
Wij hebben een lever nodig omdat bloedbewerking een van de belangrijkste functies van de lever is (.bloed stolling, afbraak, vethuishouding , glycogeenhuishouding en vele andere bloed gerelateerde functies)
Ook werkt het darmstelsel van een mug zonder gal , welke bij ons door de lever gemaakt wordt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Grappig is wel dat de mug bloed als (hoogwaardige) brandstof gebruikt, de afbraak van bloed is vrij eenvoudig en de hoogwaardige eiwitten en suiker (glucose) zijn zonder veel omzettingen bruikbaar.
Bloed is dus als kerosine voor de mug, het kan gemakkelijk omgezet worden in energie en daarom is het darmstelsel en andere lichaamssystemen veel eenvoudiger dan die van dieren met (rood) bloed en een lever.
Zo slaat de lever alle ijzer op voor hergebruik (totaal 6 gram) om er weer rode bloedcellen van te maken. De mug slaat dat allemaal over.
Hup, prikken, volzuigen en vliegen maar.....
Pats, dan heb je wel een rode bloedvlek, wellicht zie je je eigen bloed dan terug, de witte vloeistof is het "bloed "van de vlieg, de tracheeën zorgen rechtstreeks voor zuurstofvoorziening waar dat het meest nodig is.
Daar heeft hij geen (rood) bloed voor nodig .
het maken van (rood)bloed is een lastig karwei waar de lever een grote rol in speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, een mug heeft geen lever.

Elk insect heeft de volgende inwendige organen: hersenen, darmkanaal, uitscheidingsorganen (buizen van Malphigi), eierstok, buisvormig hart, buikzenuw (streng). Het bloed van insecten dient niet voor het transport van zuurstof en is meestal kleurloos. Insecten hebben geen aders, maar wel een hart. Het lichaam van een insect bevat ook een zeer fijnvertakt stelsel van kleine buisjes met openingen aan de zijkant van het lichaam, dit is het ademhalingssysteem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het orgaan dat bij insecten de leverfunctie vervult wordt 'fat body' genoemd, ofwel vetlichaampje.