Hoe komt het dat als je je ogen dichtdoet en er met je vuisten tegen duwt je dan allemaal "lichtjes" en kleuren ziet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Het beste antwoord

De receptoren/zenuwen in je netvlies zijn bedoeld om gevoelig te zijn voor licht. Maar ze zijn niet alleen gevoelig voor licht, maar ook voor druk.

Als jij op je ogen drukt, vervorm je je oog, en zorg je voor een drukverandering in je oogbol. Daarmee stimuleer je dezelfde zenuwen die normaal gesproken door licht worden gestimuleerd.

Omdat die zenuwen elk signaal als licht interpreteren, zie jij dus lichtvlekken.

Welke vormen en figuren die je ziet, hangt af van de drukverdeling over je netvlies.

Toegevoegd na 1 minuut:

Het effect dat je beschrijft, heet in het Engels "physical retinal stimulation".

Zie het kopje "Physical retinal stimulation", helemaal onderaan de pagina op onderstaande link.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je het 'links kijken, rechts drukken, links cirkel zien' al zelf geprobeerd ? Dat is echt niet hetzelfde als de drijvende kleurtjes die je normaal ziet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is wel hetzelfde. Wat jij beschrijft, is heel directe, lokale stimulatie van het netvlies. Je drukt vrijwel direct op het netvlies. Wat er gebeurt als je "gewoon" op je ogen duwt zoals de vraagsteller vraagt, is dat je drukverschillen opbouwt die zich gedeeltelijk via de oogbol en gedeeltelijk via het oogvocht naar het netvlies verplaatsen naar het netvlies. Uiteindelijk wordt ook op die manier het netvlies vervormd, maar nu op een andere manier met een andere drukverdeling, waardoor je andere patronen ziet.

Andere antwoorden (1)

Dit is bekend als 'closed eye visualisation' of 'closed eye hallucination'. Het komt in het kort erop neer dat er licht door de bloedbanen in je ooglid heenschijnt wat dan de kleur van het bloed aanneemt.
het drukken op je ogen duwt het bloed dan wat meer heen en weer, zodat eht nog meer gaat bewegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+! ik wist dat niet ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit klopt niet. En dat is zelfs te lezen in de genoemde bron. De bron noemt wel het "door je ooglid heenkijken" en dan een rood vlak zien; dat is inderdaad het bloed in je ooglid dat je ziet. Maar de bron zegt ook, dat je dat niet meer ziet wanneer het donker is. De lichtjes en kleuren waar vraagsteller het over heeft, zie je juist extra goed in het donker. Dat heeft dus niets met het bloed te maken. Helemaal onderaan diezelfde bron staat een stukje over 'What is NOT a closed-eye visualisation'. Daaronder staat het drukken op het oog, dus datgene waar deze vraag over gaat. Met alle respect, maar volgens mij vertel je hier precies het tegenovergestelde van wat er in je eigen bron staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat gaat over een duidelijke CIRKEL die je te zien krijgt als je helemaal naar links kijkt, en dan rechts op je oogbal drukt, dan zie je een duidelijke cirkel aan de LINKER kant van je oogbol. Probeer het maar eens, dat is niet wat de poster vraagt.
Ik ben nog steeds van mening dat het gewoon duwen op je oogbal het 'gewone' CEV effect geeft.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over "allemaal lichtjes en kleuren". Die zie je niet als je door je gesloten ooglid heenkijkt. Wat je dan ziet, staat op de Wikipedia-pagina naast de Level 1 (Visual Noise). Als je op je ooglid drukt, zie je iets heel anders. Zoals ik al schreef, staat dat duidelijk op de Wikipedia-pagina. Die noemt beide methoden: "simply by rubbing their eyes somewhat forcefully", dat is waar vraagsteller het over heeft; en de cirkel die jij nu noemt. Lees de tekst maar - daar staat duidelijk dat beide methoden onder "physical retinal stimulation" vallen, en dus beide geen closed-eye visualisation zijn.