mitose/meiose. hoeveelheid chromosomen per cel in elke fasen?

is het bij mitose: 46 chromosomen in de normale cel, de cel deelt zich ( dan heeft iedere cel er 23 ) en die verdubbelen zich dan weer ( dan heeft iedere cel er weer 46) die delen zich dan weer enz.

bij meiose: de cel begint met 46 , deelt in totaal 2 keer, mar eindigt met 23. ( 46: 2 = 23, : 2 = 11,5) dus ergens moet hij weer vermenigvuldigen toch?

hoeveel chromosomen zitten er in de tussenfasen van de meiose deling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (2)

Aan het einde van de meiose heeft een eicel/zaadcel 23 chromosomen

Toegevoegd na 50 seconden:
Dus de 23 chromosomen van de eicel en de 23 chromosomen van de zaadcel maken samen een bevruchte eicel van 46 chromosomen

Toegevoegd na 3 minuten:
De meiose bestaan inderdaad uit 2 celdelingen meiose I en meiose II. Meiose I is eigenlijk een normale celdeling (mitotische) celdeling waarna aan het eind van deze celdeling nog steeds 46 chromosomen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst kun je dit begrijpen aan de hand van een plaatje, ik heb er een voor je opgezocht, zie bron.

Bij mitose ontstaan twee identieke dochtercellen(2n). Dus het DNA verdubbeld, wordt uit elkaar getrokken en de cel deelt.

Bij meiose is het iets ingewikkelder. Er ontstaan vier dochtercellen, met de helft van het aantal chromosomen van de oorspronkelijke cel. Deze deling komt voor bij geslachtscellen, in een spermacel en eicel zitten namelijk maar 23 chromosomen(n).