"In de nieuw ingerichte gebieden rond Zierikzee is volop voedsel, zoals muizen, te vinden voor de uilen. Hierdoor vormt de Zuidkust van Schouwen een aantrekkelijk overwinteringsgebied voor de velduilen. De vogels komen uit het Noord-Oosten van Europa om in Nederland de winter door te brengen."

http://www.natuurmonumenten.nl/content/velduilen-langs-de-zuidkust-van-schouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Vroeger heb ik ze wel tussen de Eemscentrale en de Eemshaven gezien. Op waarneming.nl kun je zo een overzichtje met waarnemingen vinden. Het zijn over het algemeen open ruige gebieden vlak bij de kust. Veel waarnemingen zijn overigens met verborgen lokatie, dat is niet zo gebruikelijk bij vogels. Voor zover ik weet doen ze het de laatste jaren dan ook erg slecht.

Ik neem aan dat ze bij grote hoeveelheden sneeuw afzakken naar het zuiden om aan hun voedsel te komen als de muizen hier onbereikbaar zijn geworden.