)protozoën
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een virus is nog kleiner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn toch geen dieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat zijn bacterien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar hoerenzoon, een bacterie is een organisme, en organismes hebben 4 rijken: Bacterien, schimmels, planten en dieren. Dus bij het dierenrijk hoort een virus (die dus een bacterie is) niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen zijn geen bacteriën, dat slaat nergens op. Bacteriën zijn "cellige" wezens, virussen niet. Er is nog een 5e rijk, dat van de virussen, ondanks die indeling dacht ik verouderd was...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor jorryt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Virussen leven niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En virussen zijn idd geen bacteriën. Virussen zijn ingepakte stukjes genetisch materiaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nog maar de vraag of virussen leven. En welke definitie je voor "leven" gebruikt.
Het kan per diergroep, de kleinste insecten zijn onder water levende sluipwespjes die hun eitjes in de eieren van waterkevers leggen. Caraphractus cinctus is kleiner dan sommige protozoën en vliegt onder water met behulp van zijn vleugels.

Ook beerdiertjes )in het mos van dakgoten) en rotiferen (planktonorganismen) zijn zeer kleine meercellige dieren.

Kleine zoogdieren zijn de dwergvleermuis (de meest waargenomen vleermuis in steden), de dwergmuis die leuke bolvormige nestjes maakt in grassprieten) en de dwergspitsmuis. De dwergvleermuis gaat door als kleinste. In Borneo is er de hommelvleermuis, zo groot als een vingernagel.

Vogels zo uit mijn hoofd het bladkoninkje, maar dit vogeltje is nogal zeldzaam en misschien geen jaarlijkse broedvogel.

Hier nog wat schattingen uit de losse pols:
Kleinste reptiel de levendbarende hagedis, kleinste amfibie de vroedmeesterpad, kleinste vis de tiendoornige stekelbaars.