Hoe weet ons haar dat het op een bepaald moment mag stoppen met groeien?

Als ik nou m'n beenharen scheer, groeien ze terug tot een lengte van ongeveer een cm. Hoe weet de wortel dat het haar geschoren is, en hoe weet het wanneer het mag stoppen met groeien?

Toegevoegd na 20 uur:
Blijkbaar begrijpt niemand mijn vraag. Het kan dan wel vastgelegd zijn in ons DNA dat een haar bv 10 mm mag groeien, maar hoe weet de wortel dat er een stuk van het haar geknipt is en dat hij ineens toch weer moet gaan haar produceren? In haren zitten toch geen informatiekanalen die doorgeven aan de wortel dat er een stuk tekort is momenteel en dat hij bv. exact 7,3 mm haar moet aanmaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (4)

Omdat ieder haartje zijn lengte kent.
Het haar groeit over het hele lichaam ongeveer even snel, zo'n 0,1 tot 0,4 millimeter per dag. Verschillen in haarlengte worden dus niet veroorzaakt door de groeisnelheid. Wel is er een verschil in de manier waarop haar groeit. Zo groeit elk haartje volgens een haarcyclus.

Elke haarwortel kent een periode van actieve haarproductie. Die wordt afgewisseld met een periode van rust, waarin het haar niet meer groeit.

Na de rustperiode wordt het haar in zijn geheel uit de huid gestoten en begint er nieuw haar te groeien. Op de armen en benen duurt deze cyclus enkele maanden, waardoor de haren er niet langer kunnen worden dan enkele centimeters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bronnen spreken elkaar tegen. De door mij vermelde bronnen vermelden dat haar niet overal even snel groeit. Zo zie je maar.
In de biologieles is mij geleerd dat ieder haartje tot een bepaalde lengte groeit, of je het nu wel of niet knipt, vervolgens valt hij uit en groeit er weer een nieuw haartje, die vervolgens weer na een bepaalde lengte te hebben gereikt uitvalt.

Of je het haar nu knipt of niet hij blijft altijd een bepaalde lengte groeien.
Deze lengte is vastgelegd in je DNA.
Het hangt dan ook af waar het haar zit hoe lang het word, hoofdhaar, schaamhaar, beenhaar, armhaar, baardhaar et cetera bereiken dan ook een eigen lengte tot ze uitvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En kun je eventueel mijn vraag ook beantwoorden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik gedaan te hebben.
Haar groeit gewoon tot een bepaalde lengte en vervolgens valt het uit. De lente van het haar staat vast in je erfelijke eigenschappen (DNA).
In principe stopt het dus niet met groeien, maar valt een haartje uit en groeit er een nieuwe tot hij weer uitvalt.
op een gegeven moment kan het gewoon niet meer groeien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij hoofdhaar geldt tevens , dat het vaak testosterongevoelig is.
Dat houdt in dat als mannen en oudere vrouwen of gestresste mensen die testosteron aanmaken, daardoor hun voorste hoofdharen versneld verliezen.
daarom worden bij haartransplantaties de haren van het achterhoofd eerst getest op testosteron gevoeligheid, zijn ze dat niet , wat meestal het geval is, dan kan voor haartransplantatie een reep huid van het achterhoofd genomen worden .
Je hebt dan meteen een facelift.
De haren uit deze reep huid worden vrijgeprepareerd en in de kale hoofdhuid geplant.
Meestal is deze ingreep pas zinvol als de man of vrouw niet verder kaal wordt, alle testosteron gevoelige haren ben je dan wel zo een beetje kwijt.

In Nederland is de concentratie minoxidil of eq. in het tonicum veel lager dan in Aziatische landen, voor het gebruik van dat tonicum is bloedcontrole op halfjaarlijkse basis echter nodig.

Dus ook testosteron begrenst sterk de lengte van haren die voor dit hormoon gevoelig is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik heb samen met mijn zoon die transplantatie overwoog een langdurig onderhoud over deze materie gehad waar alle ins en outs op tafel kwamen.
Uiterst deskundige actieve specialisten die niets aansmeren en zeer integer zijn , is mijn ervaring.
Hun kennisniveau is zeker vergelijkbaar met die van Nederlandse specialisten op dit gebied, waar in Nederland je soms met basisartsen te maken hebt.
Ik was diep onder de indruk van kennis en kunde van de artsen en de lasertechniek alsmede de verpleegkundigen die de haren uit de reep hoofdhuid prepareerden.