Was je ooit een eicel, zaadcel of allebei?

Deze vraag is nog niet gesteld zoals ik hem bedoel. Was je als mens met bewustzijn ooit een eicel, zaadcel of allebei? Stel je was een zaadcel, had je dan ook geleefd indien je een andere eicel had bevrucht? Of indien je een eicel was, had je dan ook geleefd indien (wel andere uiterlijke en karakterkenmerken) een ander zaadje je had bevrucht? Of leef/heb je bewustzijn omdat je precies een combinatie bent van dat ene zaadje/eicel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat een eicel en/of een zaadcel nog geen bewustzijn hebben, maar dat het bewustzijn letterlijk en figuurlijk in/met de hersenen groeit.
Naar mijn mening is er dus geen bewustzijn zonder lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, dat bedoel ik ook niet. Echter JIJ hebt nu een bewustzijn. Stel dat er een ander zaadcelletje was geweest dat je moeders eicel had bevrucht en jij helaas te laat was of de weg kwijt was geweest.. dan had er nu toch iemand anders een bewustzijn gehad? en niet jij?

Het beste antwoord

Je stelt nu een paar vragen door elkaar:

Deze vraag is nog niet gesteld zoals ik hem bedoel. Was je als mens met bewustzijn ooit een eicel, zaadcel of allebei: Nee. Toen je nog alleen een eicel of zaadcel, of in de embryonale fase was, was je geen mens met bewustzijn.

Stel je was een zaadcel, had je dan ook geleefd indien je een andere eicel had bevrucht: Mogelijk. Als deze zaadcel een andere eicel had bevrucht, was er mogelijk een foetus ontstaan, deze kan echter ook stoppen met ontwikkelen (miskraam). Hier is echter een sterke vorm van personificatie aanwezig, 'jij' kan geen zaadcel zijn, omdat een zaadcel nog geen persoonlijkheid en/of bewustzijn hebt.

Of indien je een eicel was, had je dan ook geleefd indien (wel andere uiterlijke en karakterkenmerken) een ander zaadje je had bevrucht: Zelfde als hier boven

Of leef/heb je bewustzijn omdat je precies een combinatie bent van dat ene zaadje/eicel: Nee. Met een andere combinatie van zaadcel en eicel, en dus een ander DNA, had je een ander genotype geweest, en dus ook een ander fenotype. Je naam is echter hoogstwaarschijnlijk hetzelfde, en ook met een ander DNA had je bewustzijn/leven gekregen.

Toegevoegd na 12 minuten:
had je een ander genotype gehad*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je bent ontstaan uit een bevruchte eicel. Dus eicel + zaadcel. Je was dus een ''mixje'' van een zaadcel en een eicel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We bevinden ons hier een beetje op het domein van de filosofie.
Maar ik denk dat "jij" pas bestaat, met jouw genen en eigenschappen, na de bevruchting. Nadat de zaadcel de eicel is binnengedrongen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bewustzijn komt later. Ik denk dat een kind pas beseft dat het bestaat als het 2..3 jaar hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier kun je het zeer oneens over zijn onderling (weet ik uit eigen ervaring)

Ik vroeg me altijd of of ik, ik was geweest als mijn ouders mij een jaar later hadden gekregen.

NEE dus, dan was er een andere zaadcel geweest EN een andere eicel DUS dan was ik een broertje of zusje geweest van de persoon die ik nu ben. (maar ik ken dus iemand die denkt dat je het dan wel bent)

Nee dus volgens mij: JIJ bent die ene unieke combinatie van zaad en eicel. Zou je de eicel met een andere zaadcel combineren krijg je echt een ander individu (mogelijk zelfs een ander geslacht, duidelijker kan het toch niet zijn)

Ik ben altijd zeer onder de indruk als ik daar aan denk. In de race van 1 miljoen zaadcellen naar die ene eicel heeft PRECIES degene gewonnen waardoor IK nu besta.

Maar goed, mijn "tegenstander" hierin beweert dan altijd dat er dan een ander persoon hier had gestaan die zich precies hetzelfde had afgevraagd dus volgens hem maakt het niet uit.

Nou volgens mij wel dat was IK niet geweest, toch?
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet helemaal wat ik bedoel. Stel jou zaadcelletje zou de eicel van een andere vrouw hebben bevrucht.. Buiten beschouwing gelaten dat deze kans erg klein is. Zou jij dan nu bestaan? Wellicht had je dan wel andere uiterlijke kenmerken gehad. Hiermee bedoel ik dus, is het zaadcelletje dat was leeft?
amigo
12 jaar geleden
Dank ninteddy dat was ook mijn reactie
In mijn optiek (maar ik kan het ook niet bewijzen dat kan niemand) ben je dan een ander persoon, elke zaadcel leeft maar krijgt pas een bewustzijn NA samensmelting met een eicel. Dat bewustzijn is uniek dus samensmelting met een andere eicel geeft WEL een bewustzijn maar dit is een andere, en zoals ik al zei mogelijk zelfs van een ander geslacht
Je was ooit een zygote.