Hoe kan het dat ik als kind blond haar had en nu donkerbruin haar heb?

Als kind was ik totaal blond, langzaam is dit veranderd in donkerbruin. Ik ken meerdere mensen die dit hebben. Ik ben benieuwd hoe dit kan. Heeft het te maken met genen of pigmentaanmaak of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
27.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had als kind bruine ogen, nu fel blauw!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omgekeerd komt beduidend meer voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kindje waren mijn haren zeer blond,bijna wit met allemaal kleine krulletjes.Toen mijn vader mijn haar eens wilde kammen lukte dit niet met de gewone kam omdat de kam in mijn krulletjes bleven haken,wist hij veel,hij was een man en geen moeder,mijn moeder was op dat moment inkopen doen.Omdat dat kammen maar niet lukte en ik van de pijn aan het huilen was kreeg mijn pa er genoeg van en werd kwaad en hij knipte al mijn haar af tot op de huid.Toen later mijn ma thuis kwam en mij zag was ze in shock,zij was namelijk verliefd op mijn blonde krullen,mijn pa troosde haar dat mijn haar wel terug komt,en ja dat deden ze:zonder krulletjes want alle krullen waren en bleven weg.
Mijn haar was van toen af aan stijl en donker bruin,nu nog.
Een mens is gelijk het weer:"Veranderlijk."

Het beste antwoord

Weet je ; dat weten we niet. Echt niet. We weten dat het gebeurt, maar niet hoe of waarom. Vermoedelijk heeft het iets te maken met het feit dat het gen voor blond haar een feitelijk gemuteerd gen of aantal genen is (pas laat in de evolutie ontstaan), en dat in zijn meest extreme vorm kan leiden tot albinisme (die overigens NIET in de loop van hun leven donkerder worden !) en in mildere vorm tot blond haar, dat echter wel stukje bij beetje in de loop van het leven pigment aan blijft maken.

Mensen met het gen voor blond haar zijn als kind in de regel licht- tot witblond. In de loop van het leven neemt het haar echter steeds meer pigment op (waarom weten we niet), zodat de kleur steeds donkerder wordt en zelfs donkerbruin of zelfs bijna zwart kan worden. Ze kunnen echter wel het gen voor blond haar - dat ze dan nog steeds hebben - doorgeven aan hun kinderen.

Op een gegeven moet stopt die pigmentopname, en verdwijnt zelfs de oorspronkelijke kleur uit het haar. Dan worden we grijs, maar mensen met blond haar worden vaak eerder wit. Ook als het haar later in het leven donkerder is geworden, zullen je blonde genen je op je oude dag weer verraden ;-)

Het gen voor blond heeft eigenlijk twee allellen ; een blond en een bruin. Het bruine is dominant. Pas als je twee genen (beide ouders dus) met het blonde allel hebt, kun je blond worden. Maar die bruine allellen zitten er dus wel. Wellicht dat die op een of andere manier de haarkleur beinvloeden of zelfs in de loop van het leven 'overnemen ; dus dat met de celvernieuwing - die overal in het lichaam optreedt - de dominantie van het bruine allel toch weer naar boven komt. Maar nogmaals ;dat is speculatie van mijn kant, want uiteindelijk puntje bij paaltje weten we het gewoon (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De uiteindelijke kleur is een genenkwestie maar de start van een kinderleven gebeurt al als veel systemen nog niet "af" zijn.
Dat houdt in dat de haarpigmentatie pas later op gang komt.
Mijn beide zoons hadden wit blond haar (echte witkopjes). ze zijn nu beide donkerblond met wat rood er in en ik zie zowaar al wel eens een grijze haar bij hen.

Dat zie je ook met de ogen , helderblauwe ogen hadden ze , die zijn nu groenachtig blauw.

Dat lijkt dus op wat je zelf beschrijft.

Opvallend is dat chinese kindertjes (zuid aziatische kinderen meestal trouwens.) met soms een bos(!) pikzwart haar geboren worden.

Dat is natuurlijk ook een genenkwestie.

Kortom, wat je beschrijft is een normaal verschijnsel en je haarpigmentatie verandert gedurende je leven .