Oma's hebben altijd zo'n oma-geur, hoe kan dat?

Ken je dat gevoel? Je gaat langs je oma en dan ruik je altijd zo'n specifieke geur. Maar ook als je met mensen ergens bent en je ruikt ineens iets en iemand zegt: het ruikt naar m'n oma.
Dan denk ik ook: hee verrek, nu je het zegt...
Dus vandaar deze vraag haha

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (6)

Eau de cologne. Ik weet niet waarom maar heel veel oudere oma's gebruiken dat en dat geeft die specifieke geur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vroeger dacht ik altijd dat het ouweklonje heette en dat dat weer kwam omdat alleen oude mensen het gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.drogisterijkerkhoff.nl/InfoEauDeCologne2.htm

Vroeger had elke dame een flesje eau de cologne. Het hoort echt bij een ver verleden en de geur ervan roept allerlei herinneringen op.
Veel mensen denken aan hun oma of de geur van zondag; van kerkgang, pepermunt, sigaren en schoensmeer.
Mijn oma had een zwart handtasje met van die zachte pepermuntkussentjes. Die smaakten zo naar eau de cologne, dat de smaak me altijd bij gebleven is. In de achttiende eeuw wasten de mensen zich zo weinig mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, je bedoelt Onjeklonje! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=-DVgzqVrpEk&t=5m50s :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rookte ze Willem II of Karel I ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het geen 4711?
Door de parfum die ze dragen.

Haha ik herken het, ik ruik altijd wanneer m'n oma is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oma's komen uit een andere tijd en leven ook nog voor een deel in die tijd.
Een tijd met andere gewoontes.
Oma's houden van oude meubelen,( geurtjes) die mogelijk ook nog iedere week in de boenwas gaan ( geurtje)
Oma's houden vaak van een oud kleed op de grond ( geurtje)
Oma's houden vaak niet van veel luchten, maar ramen dicht. ( geurtjes)
Oma's koken nog vaak op de oude manier ( geurtjes).
Oma's leven vaak als oma's en al die oma geurtjes bij elkaar ruiken we dan als we binnen komen.

Toegevoegd na 21 uur:
Het is de geur van een vorige generatie.
Ik herinner het ook nog van mijn oma, de tijd van de kolenkachel, de boenwas en het petroleumstelletje,
de groen zeep en het bleekwater.
Tel dat bij elkaar op en je hebt een oma luchtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik lees het met een glimlach want het is waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het behoorlijk generaliserend eerlijk gezegd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat eddijst het over heel vroeger heeft want de oma's van nu hebben het niet.[vind ik zelf]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik heeeeeeeeeeelemaal met je eens!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je,ik ben zelf ook oma dus ik weet ervan [hoop ik] ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) Ik niet, maar ik ken er velen en ook dames op leeftijd zonder kleinkinderen trouwens: ze zijn alles behalve de generatie van mijn oma....gelukkig!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw is 56 en oma en ik herken niet een van die kenmerken. Misschien geldt het voor oudere oma's misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb kinderen van rond de 20 en hun oma is heel modern, strak huis, houdt van experimenteren met het eten, sport veel en houdt van de eau de toillets van nu, kortom, ze ruikt lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's nou typisch zo'n oma-luchtje van nu ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, er zij natuurlijk jonge en oude oma's, net als met moeders ook die kunnen 15 zijn of 40. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of zelfs zestig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
adrem, jij begrijpt me helemaal!
In het Rana park, groeit het moerasstruikje Ledem.
Deze blaadjes er van , ruiken heel sterk naar boenwas,
veel mensen die ik het laat ruiken, zeggen, dat het aan hun oma thuis doet denken, stukje nostalgie dus, via een plant.
Geuren zijn zeer belangrijk in ons leven, bewust en onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus 1 Ed.
Maar als wij aan oma denken gaan we terug naar onze jeugd.
Ik ben van 1958,en mijn oma heb ik gekend tot 1968 toen overleed ze. Maar wat jij zegt dat herken ik. Maar aan de andere kant toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen,,toen was ik 38,moest ik wel met een oma naar bed.
Want zij was inmiddels al oma. Ook een rare gewaarwording,voor sommige mensen.
De tijden veranderen.
En langzaam verdwijnen ook de kleuren en de geuren van de oma,s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Eef zo gaat dat en misschien maar goed ook, alles blijft veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je, en dan de motteballen geur, tijgerbalsem en maja zeep nog:-)
Mijn oma had laatst robijn sensation wasverzachter gebruikt, wist niet wat ik rook!
Vroeger, zeg maar zo'n 50-60 jaar geleden, gebruikten oudere dames vaak eau de cologne, 4711 of Tosca als parfum. Dat is voor mij het specifieke "oma"-geurtje.
Maar ik heb die geur al in geen eeuwigheid geroken, dus dat zal je toch niet bedoelen.
Ik denk ook, dat de dames op leeftijd nu inmiddels allerlei andere lekkere luchtjes gebruiken: de tijden zijn gelukkig veranderd!
Misschien wordt een parfum, die 20-30 jaar geleden "in" was, nu nog veel gebruikt door deze vrouwen, omdat ze die altijd lekker hebben gevonden en ze een "nostalgisch" gevoel geven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 4711 kom ik nog regelmatig tegen.
En toch was geen slechte parfum voor die tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onee zeker niet! Maar ik zal het neverever gebruiken hahahahaha.
Als het goed is vander Bilt of zo:d ze ruiken inderdaad allemaal zelfde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel (oudere) oma's zijn opgegroeid in de tijd dat je hooguit één keer per week in de tobbe of de teil ging.
Als je dan de pech had, dat je de jongste van het stel was, waren je broertjes of zusjes je al voor gegaan.
Tegenwoordig hebben alle oma's wel een douche, maar de gewoonte om daar één maal per week gebruik van te maken, is er bij veel oma's ingesleten.
Ok de oma's die het ongeluk hebben in een verplaaghuis te wonen overkomt dat. Dat geeft veel oma's een specifieke geur, niet dat ze stinken, maar ze ruiken niet neutraal.